[sterkteleer] Sterkte profielvormen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

[sterkteleer] Sterkte profielvormen

Beste mensen,

Ik wil uitzoeken welke profielvorm het sterkste is. Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Het gaat om een takel die we moeten ontwerpen van plaatstaal van 0,7mm dik.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: [sterkteleer] Sterkte profielvormen

Ligt eraan hoe je het profiel belast.

Heb ooit vernomen dat een rond profiel het best krachten in alle richtingen kan hebben.

Maar als de krachten voor een speciale belasting op vaste kanten zit dan zou daar het profiel op aangepast kunnen worden.

zo'n takel moet het best bestand zijn tegen krachten naar beneden dus het materiaal moet in de vertikale richting langer zijn met dwarsverbindingen om doorbollen te voorkomen.

Maar ook heen en weer slingeren moet deze goed tegen bestand zijn .

Mijn gevoel zegt bij zulk dun materiaal een driehoek, eventueek gevuld met 3 ronde buizen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [sterkteleer] Sterkte profielvormen

Welkom Ibiza2003, vergeet in het vervolg niet de vaknaam tussen blokhaken voor je titel te zetten, dat zorgt ervoor dat je sneller hulp geniet en dat het een overzichtelijker forum blijft.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [sterkteleer] Sterkte profielvormen

Dit hangt puur af van het soort van belasting. Je zou profielvormen kunnen testen (schrijf een programmaatje) dat rekening houdt met de economische kant van de zaak. Een sterkste profielvorm lijkt mij gewoon een volle cirkel? Deze is even sterk in alle richtingen en ik meen dat dit ook perfect is voor wringing.

Verplaatste naar Sterkteleer
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer