[Praktisch onderzoek]kernenergie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Praktisch onderzoek]kernenergie

wij zijn bezig met een GPO over wonen op een plek waar een kerncentrale gebouwd gaat worden. weet iemand misschien wat de gevaren zijn van het wonen in de buurt van een kerncentrale, en wat het uitzetbeleid van nederland is met betrekking tot uitzetting :shock: uit je woning voor de bouw van een kerncentrale?

alvast bedankt voor je reactie!

gr anwnerd

Re: [Praktisch onderzoek]kernenergie

gevaar van wonen naast een kerncentrale is er volgens mij niet.

De stroomdraden kunnen tumoren veroorzaken, alhoewel dit nooit officieel is bevestigd.

Ander gevaar is het ontploffen, maar daarvoor moet je een hele afstand ervanaf wonen om daar vrijuit van te gaan...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Praktisch onderzoek]kernenergie

.......Ander gevaar is het ontploffen, ...
Wat zou er moeten ontploffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Praktisch onderzoek]kernenergie

Nou ik denk dat je een hele goede indruk maakt bij ANW als je eens goed gaat onderzoeken wat er is gebeurd in Sellafield. Dit is een kerncentrale in Engeland waar afgelopen week is 'uitgelekt' (leuke woordspeling) dat er ongelooflijk veel zwaar radioactief afval gelekt is. Dit kan je mooi gebruiken als iemand als argument geeft dat ongelukjes alleen in Rusland voorkomen.

Sellafield ****!

Verder is transport vaak een ding, milieu je moet maar kijken hoe lang het duurt voordat die prut een beetje opgelost is. Een mooi lijstje met alle kernongelukken van de afgelopen decennia doen het goed. Misschien kan je een mooi model maken met als Tjernobyl niet in afgelegen wit rusland had gestaan maar hier in de Randstad (of waar dat ding van jullie ook moet komen) hoeveel doden er dan waren gevallen. Ik denk dat als jullie bewapend met het lijstje van ongelukken, het Tjernobyl in Utrecht model en met Sellafield de discussie in gaan, dat jullie een heel eind moeten komen.

Het is mij alleen niet duidelijk wat jullie nou precies moeten doen. Is het nou dat je alleen een negatieve kant van dingen moet laten zien of een objectieve kant. Ik heb alleen de negatieve dingen laten zien.

Kernenergie is wel een erg belangrijke energie voorziening in Europa namelijk. Er zijn zeker voordelen aan Kernenergie, zeker tov het broeikaseffect is er veel voor te zeggen. Als je weer een enorm duidelijke pro-drogrede wil hebben kan je zeggen: "Willen we dat de aarde kapot gaat aan Global Warming door middel van de gigantische CO2 uitstoot van fossiele energiecentrales, of willen we de 21e eeuw ingaan met kernenergie waar dat kleine beetje radioactief afval gecontroleerd en veilig kan opgeslagen worden totdat de mensheid in al haar vernuft een oplossing voor het afval kan vinden."

Goed ik ben benieuwd naar jullie ding. Succes en groetjes.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 27

Re: [Praktisch onderzoek]kernenergie

Anonymous schreef:.......Ander gevaar is het ontploffen, ...
Wat zou er moeten ontploffen?


koelsystemen, meltdown achtige toestanden. geen atoombom achtige dingen, maar een onsnapping van straling... Dan leef je niet echt lang

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Praktisch onderzoek]kernenergie

Sellafield is geen kerncentrale, maar een kweekreactor. Kerncentrales zijn over het algemeen erg veilig. Kweekreactor (nodig voor het maken van plutonium) zijn daarentegen veel gevaarlijker.

De nieuwe generatie kerncentrales kunnen niet zomaar meer ontploffen. De zogenaamde pebble-bed reactor stopt namelijk vanzelf (fysisch) als de temperatuur te hoog is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Praktisch onderzoek]kernenergie

Om op dat 'uitzetten' in te gaan. Je bedoelt waarschijnlijk onteigenen. Dat is een wettelijke procedure die kan worden uitgevoerd als er grond nodig is voor de aanleg of bouw van zaken voor algemeen nut (woonwijken, snelwegen, maar ook kerncentrales). Met behulp van dat woord onteigenen (ont-eigenen) en onteigening vind je waarschijnlijk wel met google wat je wilt weten.

Wat het overige betreft: in Tsjechië is in 2001 een kerncentrale in gebruik genomen (Temelin). Als je op die termen zoekt vind je ongetwijfeld veel recente argumenten voor en tegen kernenergie in relatie tot mensen die in de buurt wonen. In de rest van West Europa is voor zover ik weet al decennia geen kerncentrale meer in gebruik genomen.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer