[scheikunde] Ingewikkelde titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Ingewikkelde titratie

Hallo allemaal!

Ik zit met een lastig vraagstukje. Ik moet een reactievergelijking opstellen van de titratie van metoclopramide*HCL*H20 in een niet-waterig milleu met NAOH.

0,2500 g Metoclopramide HCl + 5,0 ml HCl + 50 ml ethanol = oplossing

0,1008M NaOH = titrant

Ik heb het plaatje van de reactievergelijking ingevoegd, helaas was de structuurformule van het HCl zout beveiligd. Ik heb de normale wiki variant zodat jullie dit zelf niet hoeven opzoeken (minimale besparing).

Metoclopramidi hydrochloridum

Afbeelding

C14H23Cl2N3O2,H2O

De reactievergelijking is voor mij nu zeer onduidelijk aangezien metoclopramide 2 groepen heeft die door de HCl in de oplossing geprotoneerd worden. De vraag is nu in welke verhouding de reactievergelijking plaats vindt en welke de natronloog weet te deprotoneren.

Wie o wie kan mij helpen!

Groeten PJ

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [scheikunde] Ingewikkelde titratie

Hoi PJ, welkom. Vergeet in het vervolg niet om de vaknaam met blokhaken voor je topic titel te zetten. Dat geeft meer overzicht, een netter forum en jou sneller een antwoord.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: [scheikunde] Ingewikkelde titratie

Er zijn 2 groepen die mogelijk door HCl geprotoneerd worden. Echter, de twee groepen hebben een andere baseconstante (pKb). Wanneer slechts 1 equivalent HCl aanwezig is zal alleen de sterkste base geprotoneerd zijn. In dit geval is dat het N-atoom met de 2 ethylstaarten eraan.

De reactie met OH- zal dus deze groep deprotoneren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer