[wiskunde] cyclometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 23

[wiskunde] cyclometrie

Alvast bedankt voor het kijken naar deze topic ^^

Ik heb enkele problemen met een taak van wiskunde (over cyclometrie)... Ik kom niet echt verder in de vragen.

Hier zijn ze in het kort:

1. Bereken het domein van:

a) y = Bgcos 1/x

b) y= 1/ Bgcosx

2. Los volgende vergelijking op: Bgsinx = Bg sin3/5 + Bgsin -8/17

(tip: Neem de sinus van beide leden en test de oplossingen met je GRT)

Ik heb niet echt een idee of ik ze wel goed oplos of niet... Dit zijn mijn denkwijzen bij de eerste 3 vragen.

1.a.

Dom Bgcosx = [-1,1]

dus 1/x moet tussen [-1,1] liggen

-1 is kleiner dan of gelijk aan 1/x ----> -1 - 1/x is kleiner dan of gelijk aan 0 ---> (-x-1)/x is kleiner dan of gelijk aan nul (1)

1/x is kleiner dan of gelijk aan 1 ----> 1/x - 1 is kleiner dan of gelijk aan nul ---> (1-x)/x (2)

(1) BV: X is niet gelijk aan nul

dom (1) = [-1,1] \ 0

(2) BV: X is niet gelijk aan nul

dom (2) = [-1,1] \ 0

dom = [-1,1] \ 0

1.b.

y = 1/ Bgcos x

BV: Bgcos x is niet gelijk aan nul --> x is niet gelijk aan pi/2 + kpi

dom = ] -pi/2, pi/2[

2.

<=> sin (Bgsinx) = sin (Bgsin 3/5 + Bgsin -8/17)

<=> x = 3/5 - 8/17 => x = 11/85

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wiskunde] cyclometrie

Dag Tromster, Welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][u][b]EEN PROBLEEM PER TOPIC[/b][/u] [i]Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.[/i][/color] [/td]


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] cyclometrie

Tromster schreef:2. Los volgende vergelijking op: Bgsinx = Bg sin3/5 + Bgsin -8/17

(tip: Neem de sinus van beide leden en test de oplossingen met je GRT)

[...]

2.

<=> sin (Bgsinx) = sin (Bgsin 3/5 + Bgsin -8/17)

<=> x = 3/5 - 8/17 => x = 11/85
Let op!
\(\sin(x + y) \neq \sin(x) + \sin(y)\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 23

Re: [wiskunde] cyclometrie

Klintersaas schreef:Let op!
\(\sin(x + y) \neq \sin(x) + \sin(y)\)
Ook waar :D dit zou dan moeten zijn

sin (Bgsin 3/5 + Bgsin -8/17)

<=> (Sin 3/5 cos -8/17) - (cos 3/5 sin -8/17)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] cyclometrie

Er zit nog een minteken verkeerd:
\(\sin(x + y) = \sin(x)\cos(y) + \cos(x)\sin(y)\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] cyclometrie

Voor vraag 1 verwar je denk ik domein met beeld. Voor mij is het domein: alle x-waarden waarvoor de functie "zin" heeft. Bij a bijv resulteert dit in
\(\rr_{0}\)
:P daar 1/x voor x=0 geen "zin" heeft... (mss ben je een nederlander dus in woorden: heel R zonder 0!)

Bij b moet je in dezelfde richting denken; nl je Bgcos mag nooit 0 zijn :D

Verder bij vraag 2:
\(\cos(\arcsin a) \neq a\)
; hier zal je moeten gebruiken dat sin²x+cos²x = 1 om cosx te berekenen met x= Bgsin a...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] cyclometrie

Voor vraag 1 verwar je denk ik domein met beeld. Voor mij is het domein: alle x-waarden waarvoor de functie "zin" heeft. Bij a bijv resulteert dit in
\(\rr_{0}\)
:D (mss ben je een nederlander dus in woorden: heel R zonder 0!)
Heb je het nu over het domein?

Het domein van
\(f(x) = \arccos\left(\frac1x\right)\)
is volgens mij namelijk
\(\rr \setminus \left]-1,1\right[\)
.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 23

Re: [wiskunde] cyclometrie

Drieske schreef:Voor vraag 1 verwar je denk ik domein met beeld. Voor mij is het domein: alle x-waarden waarvoor de functie "zin" heeft. Bij a bijv resulteert dit in
\(\rr_{0}\)
:P daar 1/x voor x=0 geen "zin" heeft... (mss ben je een nederlander dus in woorden: heel R zonder 0!)

Bij b moet je in dezelfde richting denken; nl je Bgcos mag nooit 0 zijn :D
Bedankt, dit was namelijk mijn eerste oplossing, aangezien het domein van de cos altijd R is maar in dit geval 0 eruit valt (wegens dat de noemer niet nul mag zijn)

Is de oplossing van 1.b. juist denk je? lijkt mij juist te zijn vanwege Bgcos x die niet nul mag zijn en dus x dat niet gelijk mag zijn aan pi/2 + kpi

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] cyclometrie

Klintersaas schreef:Heb je het nu over het domein?

Het domein van
\(f(x) = \arccos\left(\frac1x\right)\)
is volgens mij namelijk
\(\rr \setminus \left]-1,1\right[\)
.
EDIT: klopt helemaal Klintersaas, ik was wreed in de war :D Ik was bezig met een Bgtan ipv Bgcos in mijn gedachten, waarvoor dan ook mijn excuses :P
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: [wiskunde] cyclometrie

Voor 1a:

Je wil weten voor welke x'en bgcos(1/x) een waarde geeft.

x = 0 kan al niet, dat is al simpel.

bgcos(a) geeft de hoek waarvan de cosinus gelijk is aan a, dus moet x binnen [-1,1] liggen.

1/x moet dus binnen [-1,1] liggen, hieruit haal je dan dat x ofwel < -1 of > + 1

Het domein wordt dan :D \ ] -1 , +1 [

Hopelijk is dit duidelijk.

@Hierboven: acos(2) geeft geen reële waarde

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] cyclometrie

O ja?

EDIT: Dit was een reactie op Drieskes post. Xenion heeft het bijna bij het rechte eind, alleen verwijdert hij het gesloten interval uit
\(\rr\)
, terwijl het volgens mij het open interval hoort te zijn.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 23

Re: [wiskunde] cyclometrie

Bedankt voor bovenstaande antwoorden ^^

Enig idee of mijn antwoord op 1.b. correct is?

Bedankt voor bovenstaande antwoorden ^^

Enig idee of mijn antwoord op 1.b. correct is?

Bedankt voor bovenstaande antwoorden ^^

Enig idee of mijn antwoord op 1.b. correct is?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] cyclometrie

Neen, nu je weet dat het domein van de Bgcos [-1, 1] is en je weet dat Bgcos niet 0 mag worden, wat kan je dan zeggen over het domein? :D
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 23

Re: [wiskunde] cyclometrie

Neen, nu je weet dat het domein van de Bgcos [-1, 1] is en je weet dat Bgcos niet 0 mag worden, wat kan je dan zeggen over het domein? :D
Dat het dom f = [-1,1] zonder nul?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: [wiskunde] cyclometrie

Dat het dom f = [-1,1] zonder nul?
Neen, want Bgcos(0) = pi/2, niet 0 :D Bgcos(x) = 0 => x = cos(0) = ???...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer