Springen naar inhoud

pleinvrees

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

• Gast

Geplaatst op 02 juni 2005 - 12:54

hallo,
vroeger heb ik nogal veel drugs gebruikt vanaf men 14 jaar.
zowat alles en gemixed behalve spuiten.
ik nam bv in een weekend wel 20 xtc pillen 3 gr speed 4 flesjes ghb 1 gr ketamine een paar lijntjes cocaine en af en toe heroine (chinezen)
ik was toen ook zeer agressief.
toen ik overal beestjes zag kruipen en stemmen begon te horen heb ik besloten om te stoppen.
ik ben altijd al een vrij gesloten stille jongen geweest maar vanbinne toch zenuwachtig.
ik ben nu al 5 jaar gestopt met hard drugs ik rook alleen nog 3 keer in de week een joint en max 2 keer per jaar lsd.
van weed wor ik wel paranoid maar toch kan ik niet stoppen.
mijn probleem is dat als een vreemde tege me praat ik niet weet wat zegge.
ik zit constant te denke wat die persoon zou denken over mij.
ik zie mezelf alleen en al de rest weg van mij.
ik voel mezelf afgesloten van de rest van de wereld alsof ik anders ben.
toen ik van school moest veranderen begon ik te spijbelen en moest ik in therapie gaan.
daar zeiden ze me dat ik autistisch was.
mijn moeder had nogal moeite om dat te geloven en liet me opnemen in Stuyvenberg Antwerpen.
dit was de diagnose:
AS I :300.23 : Sociale fobie (Sociale-angststoornis)
300.4 : Dysthyme stoornis
305.00 : Misbruik van alcohol
305.20 : Misbruik van cannabis
AS II : Kenmerken van een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis
AS III : Geen Somatische aandoening
AS IV : Psychosociale en/of omgevingsproblemen : schoolproblemen
As : GAF-score : 40
kan iemand me zeggen in gewone taal wat AS I 300.4, AS II,AS II en GAF-score betekend ?
ik was bijna 18 toen ik werd opgenomen en ben er vroeger weg gegaan dan gepland was.
ik zat er 7 maand en had nog geen vooruitgang gemaakt en heb dan besloten om er weg te gaan.
ik heb daarna geen hulp meer gezocht en zit dus nog altijd met dezelfde problemen.
ik ben nu 22 en heb nu sinds 1 jaar eindelek werk als bakker.
deze job heb ik gekozen omdat het snachts is en met weining volk.
dingen zoals naar de winkel gaan is al moeilijk voor mij ik ga altijd tegen sluitingstijd wanneer er weinig volk is.
ik voel me constant bekeken.
de laatste keer dat ik op cafee ben geweest is 6 jaar geleden toen ik nog drugs nam.
veel vrienden heb ik ook al niet en wil ik ook niet want ik ben nogal wantrouwig de 3 vrienden die ik heb kan ik 100% vertrouwen.
nu men vraag is komt dit door de drugs of is het aangeboren en bestaat hier medicatie voor of moet ik trug in therapie ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juni 2005 - 19:47

Als ik je verhaal zo hoor dan doet me dit denken aan pleinvrees. Mensen durven niet naar buiten en voelen zich constant bekeken alsof ze anders zijn. Dit kan zonder duidelijke aanleiding ontstaan.

Jij zal wel de laatste zijn aan wie ik moet vertellen dat drugs schadelijk zijn. Of ze ook een invloed hebben gehad op jou probleem weet ik niet. Echter, wat maakt het nu nog uit (als je met het meeste bent gestopt). Wiet kan niet zoveel kwaad.
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 03 juni 2005 - 00:02

maar is er dan echt niks aan te doen of moet ik hier gewoon mee leren leven wat voor mij onmogelijk lijkt.
ik heb hierdoor ook nogal veel depressies en denk aan het minste wat misgaat aan zelfmoord.
heb dan ook al een paar pogingen gedaan maar ik denk dan aan men famillie en heb de moed er niet voor.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2005 - 00:16

Je problemen zitten denk ik (ik ben GEEN expert) veel dieper. Waarom ben je drugs gaan gebruiken? Je zit met een aantal serieuze problemen. Ik raad je dan ook aan om bij een psycholoog/psychiater langs te gaan en daar om hulp te vragen (iig, dat zou ik doen)
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 03 juni 2005 - 09:08

om trug naar een psychiater te gaan zie ik niet zitten heb hier nogal slechte ervaringen mee ze maken een diagnose uit een paar testjes en dat is het dan.
wat ik te zegge heb luisteren ze niet naar.
maar heb ff op google gezocht en ik denk ook dat het dus pleinvrees is.
http://www.medicinfo.nl/d_003.xml/
daar staat dat er medicatie voor bestaat die angsten verminderen.
ik ga er is met men huisarts over praten mss kan die iets voorschrijven.
bedankt voor de hulp.

• Gast

Geplaatst op 04 juni 2005 - 14:38

ja als ik het zo lees ben jij gewoon een moderne versie van mij 18jr geleden. Ik heb toen ook van alles gebruikt, en veel 12 jaar lang ..heroine coke lsd weed...alles..elke dag
Om geestelijk clean te worden heeft gewoon tijd nodig, je moet gewoon lief voor jezelf zijn en jezelf de tijd gunnen stap voor stap telkens iets meer ondernemen en kleine stapjes maken.Ik ben ook resoluut met alles gestopt zonder therapie maar ben wel bijna 2 jr binnengebleven. Zelf heb ik niet zoveel op met diagnoses van medici,mij hebben ze ook zoveel onzin verteld toen ik nog gebruikten.. gewoon langsaam stap voor stap kleine uitstapjes ondernemen..krant kopen...shag halen...Geduld..en die diagnoses..VERBRANDEN...en niet meer over nadenken. over het verlegen zijn en niet weten wat jij moet zeggen...gewoon een groet en een mooie glimlach om te beginnen is al goed,het heeft ook zijn charme..
Over jou weed gebruik wil ik wel even ook nog iets kwijt, kijk een jointje op zn tijd kan geen kwaad tenzij lichaam en geest nog niet helemaal in balans zijn, ik zou zeggen niet doen... of als het moet...dan een buitenlands weedje..thai..heeft veel minder THC..je wordt minder stoned maar wel lekker rustig hi...Nederweed met zn hoge thc is absoluut niet ok..het maakt je lusteloos, je onderneemt niets meer..ja een ritje naar de koffieshop maar daar heb je het ook gehad, je wordt apatisch..ik weet dat nu veel mensen over mij heen gaan vallen en met vergelijkingen gaan komen over alchol wat veel schadelijker KAN zijn...ik weet het allemaal, maar ik zou zeggen laat die onzin...its a waste of time !! Veel sterke...als jij meer vragen hebt geef ik je dan wel mijn e-mail...groetjes Rob

• Gast

Geplaatst op 04 juni 2005 - 15:12

Klinkt meer als een psychisch- dan een medisch probleem. Ik denk dat Jaguar wel een aantal goed punten noemt, alhoewel het je in de korte termijn misschien niet echt verder helpt. Met name zijn punt over weed gebruik is een goede raad volgens mij, en zou best wel eens bij kunnen dragen aan die pleinvrees. Switch naar wat lichters, als je niet kunt stoppen. Ik denk dat het belangrijkste is dat je je thuis wel goed voelt, en vanuit daar verder bouwt. Een heleboel mensen lijden aan pleinvrees -- niet alleen ex verslaafden. Bij de meeste mensen schijnt dat na een bepaalde tijd over te gaan.

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2007 - 22:32

Hey man, we zijn zo'n beetje even oud en jouw verhaal loopt parralel aan de mijne,
Heb ook alle drugs voor jaren gedaan(ben nu 20) ik ben dr nu mee gestopt alleen tot 2 jaar geleden blowde ik nog elke dag(is het moeilijkste mee te stoppen).
Ik ben met blowen gestopt door smith & jones, een afkickkliniek. ze leren je ook bepaalde trucs om t leven door te komen.
Ik ga'bijna m'n hele leven door met m'n hoofd naar beneden, durf mensen niet meer aan te kijken(zelf de mensen die me het meest dierbaar zijn).
Blowen is de grootste boosdoener, IEDEREEN DENKT DAT T ONSCHULDIG IS! MAAR T IS MAAKT ME PARANOIA EN STEEDS ZIEKER IN MN HOOFD! maar ben dr iig nu mee gestopt.
en merk dat t beter met me gaat ik kan zo nu en dan wel s met een vreemde praten.
Ik neem minder andere(stille en onbevolkte) routes meer en flip m helaas nog wel in de supermarkt en helemaal in de bus.
Een grote boosdoener is ook zelfbewustheid jouw aandacht is op staar op jezelf, een klein truukie is om de (als je loopt) je te concentreren op 1 ding, 10 meter verderop.
maakt niet uit zolang de aandacht niet op jou ligt.
veel mensen begrijpen pleinvrees,sociale stoornissen niet, als je maar weet dat je niet de enige bent die het heeft.
Keep ya head up,
Sven

• Gast

Geplaatst op 15 maart 2007 - 13:44

o ja

Wiet kan niet zoveel kwaad

Alchohol zal vast schadelijker zijn, maar wiet is een (in normale dosis) een versterker van hoe je je voelt,
voel je je goed krijg je waarschijnlijk een lachkick en lig je met n goed gevoel op de bank,
al voel je je ***; ga in iig nooit stoned op straat lopen. je kan achtervolgingswaanzin krijgen en vooral paranoia.
(als iemand je voor je gevoel te lang aankijkt raak je in paniek).

Snoocky

Snoocky

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2007 - 19:19

Hey mensen.

Ik zit in mijn laatste jaar van mijn SPH studie (klik niet gelijk weg, ik ga geen 'hulpverlenersverhaal' ophangen :)). Ik zal een aantal vragen zo objectief mogelijk beantwoorden voor wat ik ervanaf weet.

Allereerst wil ik even terugkomen op de allereerste vraag die gesteld werd: of het door de drugs komt, aangeboren. En of er medicatie voor is of therapie.

Drugs versus aangeboren: voor de diagnoses die bij jou zijn gesteld, kan een deel aangeboren zijn. hiervoor geld eigenlijk hetzelfde als voor heel veel: je hebt er de aanleg voor (waarschijnlijk). Met de aanleg ergens voor wordt je geboren, je hebt het wel of niet, klaar. Als je de aanleg hebt, hoef je dat natuurlijk nog niet te ontwikkelen. Dat hangt voornamelijk van de omgevingsfactoren af. Hoe is thuis bijvoorbeeld, is de thuissituatie stabiel of labiel.
Dan heb je nog de drugs: deze speelt een zeer grote rol bij de ontwikkeling van persoonlijkheidsstoornissen. Drugs - zeker zoveel als jij hebt gebruikt - kan de ontwikkeling van persoonlijkheidsstoornissen bevorderen. Er is onderzocht dat onder mensen met schizofrenie erg veel drugsgebruikers zijn.
Beide zaken (aangeboren (de aanleg dus) en drugs) zijn van invloed. Wel betekent dat dat als je minder/geen drugs gebruikt, dat de kans bestaat dat het veel sneller over gaat. En ook weed bedoel ik hiermee.

Medicijnen versus therapie: zolang je zonder medicijnen beter kunt worden: doe het dan zonder (dat is mijn eigen mening). Medicijnen kunnen tijdelijk (of soms voor langere duur) helpen om er sneller bovenop te komen. Dit geldt bv voor depressieve mensen zeker, en ook voor mensen met adhd die aan de drugs verslaafd zijn geraakt (worden ze vaak rustiger van). Het kan zijn dat je er niet zonder medicijnen bovenop komt, dan kun je ze maar beter wel nemen.
Wat betreft die huisarts: vaak verwijst deze door naar een psychiater. Dus daarmee kom je er niet. Wil je medicijnen om er sneller vanaf te zijn, dan zul je toch naar een psychiater moeten.

Wat betreft die domme taal:
jouw diagnose is gesteld met behulp van de DSM-IV. Dit is binnen de geestelijke gezondheidszorg een hulpmiddel om een diagnose te stellen. Deze is er ooit gekomen omdat iedere psycholoog voorheen emt eigen maatstaven mat, waardoor je bij de ene psycholoog wel ziek was en bij de ander niet.
De DSM heeft vijf assen en iedere as omhelst een aantal ziekten. Zo is as 2 volgens mij dus de persoonlijkheidsstoornissen. Je kunt, als je meer wilt weten, het beste op wikipedia.nl op DSM zoeken, dan krijg je een hele uitgebreide beschrijving ervan.

Oh en bijdeweg: stel neit zomaar zelf een diagnose en ga dan aan de slag met een eigen methode. Ga dan aan de slag met een eigen methode om beter te worden. Maar kijk vooral uit met het stellen van de verkeerde diagnose!

Dan iets heel anders:
ik studeer dit jaar af aan de SPH dus. Ik moet een artikel schrijven voor die school. Het volgende onderwerp is afgeketst: In eerste instantie wilde ik dat doen door een artikel te schrijven over verschillende classificatiesystemen (DSM is er dus een van). Een classificatiesysteem is dus bedoeld om te kunnen diagnosticeren, om clienten in 'hokjes' te schuiven. Ik wilde geschiedenis, voor- en nadelen noemen (er zijn inderdaad wel degelijk nadelen) en aan het einde mijn eigen mening geven. Mijn mening is dat al deze classificatiesystemen niet nodig zijn om goed te kunnen hulpverlenen. Naar mijn idee geven ze meer nadelen dan voordelen. (hoewel ze dus wel degelijk ook voordelen hebben!) Ik deel jullie mening dus ten zeerste. En een van die nadelen is dus dat een psycholoog wat afvinkt in de DSM en klaar is kees. (De DSM werkt ongeveer zo: als je een X tijd last hebt van minimaal X aantal van de volgende symptomen heb je dat-en-dat)
Het artikel komt er dus niet voor school, maar wel voor het vakblad waarvoor ik het wilde schrijven! Ik wil graag zo objectief mogelijke beschrijvingen, samen met ervaringen (!!) over de manier waarop psychologen met de DSM werken, van zowel de psychologen als bv clienten (als dat mogelijk is). Zie maar wat je ervan vindt, ik hoop in ieder geval dat het bij jullie aanslaat.

ps. ik zal nog wel een discusietje starten over classificeren (als ik tijd heb, wil 't hele forum ff doorspitten :))

Groeten en succes!
Aafke

wegens regels van dit forum gooi ik dit topic dicht. de reden dat dit nog niet gebeurd was is dat het een oud topic is wat omhooggeschopt is. voor de regels, zie de bijsluiter.
Windsurfer, moderator
Hij die niets weet en weet dat hij niets weet, weet meer dan iemand die niets weet en niet weet dat hij niets weet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures