[scheikunde] titratie krijt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] titratie krijt

Hallo,

Ik heb kort geleden een practicum moeten uitvoeren en vanzelfsprekend moet ik hierbij vragen gaan beantwoorden. Maar helaas kom ik bij de berekening nog steeds niet uit. Kan iemand mij hierbij helpen? Bedankt!

Krijtjes bestaan voor ongeveer de helft uit calciumcarbonaat, de rest is calciumsulfaat en een organische verbinding die dienst doet als bindmiddel. Het gehalte calciumcarbonaat in schoolkrijt kan als volgt worden bepaald. Haal twee erlenmeyers met ongeveer nauwkeurig afgewogen hoeveelheid krijtpoeder van ± 0,7 gram. Noteer direct de nauwkeurig afgewogen hoeveelheden.

Doe de volgende handelingen direct in duplo.

Pipetteer 50,0 mL ± 0,100 M H2SO4-oplossing (0,0954 M) in de erlenmeyer met het krijt, dit is een overmaat. Verhit nu de erlenmeyer met het ontstane witte papje en houd de vloeistof een paar minuten tegen de kook aan. Laat het geheel enige tijd afkoelen onder de kraan. Filtreer m.b.v. trechter en vouwfilter in een schone erlenmeyer, spoel het residu driemaal met kleine hoeveelheden gedestileerd water. Titreer het filtraat met ± 0,100 M NaOH-oplossing (0,0976 M). Gebruik fenoftaleine als indicator.

1e meting: *met 0,651 g krijt*

eindstand: 16,45 mL

beginstand: 2,75 mL

toegevoegd: 13,7 mL

2e meting: *met 0,651 g krijt*

eindstand: 30,35 mL

beginstand: 16,45 mL

toegevoegd: 13,9 mL

gemiddelde: (13,7+13,9)/2 = 13,8

Vragen:

1. Geef de vergelijking van de reactie van calciumcarbonaat met zwavelzuuroplossing.

CaCO3 + H2SO4 --> CaSO4(s) + H2O + CO2(g) is dit goed?

Vanuit de reactievergelijking is te merken dat de molverhouding van CaCO3 en H2SO4 1:1 staat.

Tijdens de titratie reageert de toegevoegde natronloog met de overmaat zwavelzuur.

2. Hoeveel mmol zwavelzuur was er na de reactie met calciumcarbonaat kennelijk overgebleven?

3. Bereken hoeveel mmol calciumcarbonaat met zwavelzuur heeft gereageerd.

molverhouding staat 1:1, je hebt de molariteit van zwavelzuur =>

50,00 mL x 0,0954 M = 4,77 mmol, dus 4,77 mmol calciumcarbonaat heeft met zwavelzuur gereageerd??

4. Bereken het massapercentage calciumcarbonaat in het gebruikte krijt.

5. Leg uit waarom in plaats van zwavelzuuroplossing geen zoutzuur gebruikt kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] titratie krijt

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer