Geluidsisolatie met vacuumtechniek

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Geluidsisolatie met vacuumtechniek

Beste wereldverbeteraars,

Ik wil de compressor van een warmtepomp in een apart compartiment plaatsen en dit compartiment vacuum zuigen (met vacuumpompje) puur ter geluidsisolatie en het is daarbij handig dat de warmte ook in het systeem blijft. De compressor wordt in principe gekoeld door het koudemiddel dat er doorheen stroomt.

Nu is mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee of hier al eens van gehoord? Het isoleren van geluid van geluid met vacuumtechniek is uiteraard bekend, maar ook op deze schaal? Door het compartiment moeten ook leidingen, hoe dicht je dit af om geen lucht door te laten? En blijft je koudecircuit werken? En hoe verhoudt zich de hoeveelheid vacuum zuigen en de geluidsvermindering? Je hoeft ongetwijfeld niet 99% vacuum te zuigen.

Ik hoop dat iemand hier iets van af weet!

Groeten,

JaY-S

Berichten: 62

Re: Geluidsisolatie met vacuumtechniek

wordt de overdruk in de leidingen niet te groot ?

Waarom zouden die leidingen lucht door laten dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluidsisolatie met vacuumtechniek

JaY-S schreef:Beste wereldverbeteraars,

(...)

Het isoleren van geluid van geluid met vacuumtechniek is uiteraard bekend, maar ook op deze schaal? Door het compartiment moeten ook leidingen, hoe dicht je dit af om geen lucht door te laten?
Is dat zo ?????

Ik ken de klassieke bel (of aanverwante bron) onder de glazen stolp om aan te tonen dat geluid een drager (de lucht) nodig heeft. Dit is een typische demo voor het natuurkunde lab in de school.

Kan jij een voorbeeld geven waar geluidsisolatie gebruikt wordt door vacuümtechniek in praktijk?
Eric

Berichten: 13

Re: Geluidsisolatie met vacuumtechniek

Nouja, je hebt al geluidswerende panelen die binnenin vacuumgezogen zijn.. Maar er is nog niets bekend over de ruimte zelf vacuum te zuigen waar de bron in staat. Dat wil ik dus gaan doen, maar vroeg mij af of er al iets over bekend is..

De bel is inderdaad bekend en dat bedoelde ik ook in eerste instantie. Dus het zou moeten werken, alleen komen er een aantal andere problemen om de hoek kijken bij wat ik wil gaan doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluidsisolatie met vacuumtechniek

JaY-S schreef:Nouja, je hebt al geluidswerende panelen die binnenin vacuumgezogen zijn..

De bel is inderdaad bekend en dat bedoelde ik ook in eerste instantie. Dus het zou moeten werken, alleen komen er een aantal andere problemen om de hoek kijken bij wat ik wil gaan doen...
Ik hou mij al heel mijn (professioneel) leven met geluidsisolatie bezig en heb ze nog nooit tegengekomen. Na veel zoekwerk vond ik één studie van TNO of zo iets waar als conclusie staat dat de akoestische werking van de afstandshouders nog moet onderzocht worden (bij experimenteel paneel). Geen verder bruikbare akoestische details of relatie druk versus geluid. Dit paneel was ook ontworpen voor thermisch gebruik.

Vacuum panelen worden hoofdzakelijk gemaakt voor thermische doeleinden waarbij het veel gemakkelijker is het paneel te beschermen tegen implosie door afstandshouders of een harde thermische kern (die de geluidsisolatie vernietigd door structuuroverdracht).

Dus ik herhaal mijn vraag: ken jij zo'n geluidsisolerend paneel (link of naam graag) gebaseerd op vacuüm? Voorlopig heb ik het gevoel dat jij een veronderstelling voor feiten aanneemt.
Eric

Berichten: 13

Re: Geluidsisolatie met vacuumtechniek

Je hebt gelijk. Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, maar dat ging inderdaad over thermische isolatie.

Maar mijn vraag blijft nog steeds: Kan het werken?

Refererend naar de proef met de bel (en de theorie dat geluid een drager nodig heeft), zou het moeten kunnen werken mits je de krachten weet op te vangen die het compartiment in elkaar willen zuigen en de compressor zijn trillingen zo min mogelijk laat doorgeven. Ook wordt het lastig om de boel af te dichten; er moet bijvoorbeeld een voedingkabel door de wand van het compartiment heen naar de compressor. Hoe dicht je dit gat af? Bestaan er luchtdichte/drukbestendige contactdozen o.i.d.?

Groet,

Jan

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Geluidsisolatie met vacuumtechniek

In je andere topic heb ik gereageerd op de relatie isolatiewinst versus druk.

Kijk hoe goed je vacuüm moet zijn. Die stolp in het schoollab is specifiek ontworpen inzake vormgeving als een ketel.

Je hebt flanking (jouw compressor moet ergens gemonteerd worden), je hebt je koeling en stroomdoorvoeren.

Voor hoeveel? 10 dB à 15 dB isolatie, bij zeer goed vacuüm dat perfect onderhouden moet blijven?

Ik heb geen praktische ervaring hiermee. Het is dus ook leuk voor mij om een dergelijk experiment te volgen.

Maar het idee om een vacuüm te gebruiken is niet origineel, tenminste niet in gesprekken en suggesties.

Ik heb zo mijn twijfels over het economische van de praktische uitvoering. Maar ik kan natuurlijk fout zijn.
Eric

Berichten: 13

Re: Geluidsisolatie met vacuumtechniek

Klopt. We zullen hier goed moeten kijken naar de bevestiging van de compressor, zodat de boel niet enorm gaat trillen. Mogelijkheden zijn de compressor te bevestigen op veel massa, bijv. een blok beton o.i.d. De compressor wordt gekoeld door het koudemiddel dat hij aanzuigt, alleen de kop vd compressor wordt misschien te heet...

Niemand heeft hier ervaring mee. Ik heb al flink rondgebeld, maar tevergeefs. We zullen alles dus proefmatig moeten ondervinden. Ik zal je op de hoogte houden.

Groeten!

Reageer