Springen naar inhoud

Hoeveel atomen in .. mol stof

• Log in om te kunnen reageren

Joopz

Joopz

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 14:27

Ik kreeg op school een paar vragen rekenen met mol.
Van massa naar mol en volume naar mol snap ik helemaal.

In het boek staat alleen bijna niks over hoeveel moleculen of atomen in een bepaald aantal mol van een bepaalde stof zit.

Ik weet na wat onderzoek dat 1 mol = 6 ◊ 10^23 moleculen.
Bij de vraag 'waar zitten meer moleculen in, 3,75L H20 of 3,0L C2H6O (alcohol) weet ik volgens mij het antwoord, namelijk in 4.0L alcohol.
Nu is de volgende vraag in dit vraagstuk: Waar zitten meer waterstof atomen in?

Hoe bereken ik dit nu precies?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 14:38

Water heeft per molecuul 2 waterstofatomen en ethanol heeft er 6 per molecuul.

1 mol = 6.02*1023 moleculen.
1 mol water bevat dus 6.02*1023 * 2 = 12.04*1023waterstofatomen

Je moet dus uitrekenen hoeveel mol je van elke stof hebt en hoeveel waterstofatomen daar inzitten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Joopz

Joopz

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 15:07

Dus als ik het goed begrijp heb ik dan bij ethanol 6,02*10^23 ◊ 6 waterstofatomen?
En het zou dan dus 6,02*10^23 ◊ 2 koolstomatomen bevatten?

En stel dat ik bijvoorbeeld 40 Mol H2O heb, dan wordt dat (6,02*10^23 ◊ 2) ◊ 40 ?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2009 - 15:19

Inderdaad. Zie ook onze microcursus over het begrip "mol"

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 20:23

Ik denk dat er hier toch nog meer gegevens bekend moeten zijn.
Het gaat hier niet om gassen maar om vloeistoffen.
Bij gassen is 1 mol iets van 22,4 liter. Bij vloeistof moet je ook het soortelijk gewicht weten.
Daarmee kun je dan via het gewicht van een liter met de atoomgewichten terugrekenen hoeveel mol dat is per liter.
Dan pas kun je de hoeveelheid molen waterstof bepalen aan de hand van de verhouding waterstof tot het hele molekuulgewicht.

Joopz

Joopz

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 22:14

Ik geloof dat ik het nu niet helemaal meer begrijp :D

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 maart 2009 - 23:41

Dat komt omdat Jadatis het niet goed uitlegt (misschien de microcursus eens doornemen?)
Hoeveel waterstofatomen er in 1 mol ethanolmoleculen hangt niet af van het feit of ethanol bij kamertemperatuur een vloeistof is. Ieder ethanolmolecuul bevat 6 H-atomen, dus iedere mol ethanol bevat 6 mol H-atomen.

Wil je weten hoeveel mol er in een liter zit, of hoeveel liter een mol inneemt (dat zijn dus andere vragen), dan heb je het molair volume nodig. Voor ideale gassen onder standaardomstandigheden is dat inderdaad 22,4 liter per mol. Voor vloeistoffen en voor gassen onder andere omstandigheden zijn het andere getallen.

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2009 - 09:22

Ik ben ook geen leraar en moet putten uit wat ik vroeger geleerd heb.
Maar we hebben hier bij vloeistoffen 2 onderdelen.
een mol Ethanol C2 H6 O weegt 2*12+6*1+1*16= 46 gram.
Een mol water H2O weegt 2*1+16= 18 gram
Uitgaande van gelijk soortelijk gewicht( is niet zo, SG ethanol is dacht ik lager)

In 3,75 L water zitten 3750gr/ 18gr= 208,3333mol. Dat x2 omdat er 2 H atomen in zitten per mol=416,666mol dus gram waterstof in 3,75 liter water.

In 3 liter Ethanol zitten 3000gram/46 gram = 65,2173mol Ethanol. Daar zitten 6 gram of mol waterstof in per mol ethanol dus 65,2173*6 gram=391,3 gram waterstof in 3 liter ethanol.

Dus in 3,75 liter water zit meer mol waterstof dan in 3 liter ethanol. zelfs bij gelijk soortelijk gewicht.
En omdat ethanol eerder lager dan hoger SG heeft dan water zal het verschil nog groter worden.

En dat is hier de instinker in deze opdracht, en zal bewust zo gedaan zijn. In eerste instantie denk je dat ethanol wel meer zal bevatten, als je alleen van de 6H atomen uitgaat tegenover de 2H in water. Maar omdat er veel minder molen ethanol zijn dan water is de uiteindelijke uitkomst net omgekeerd.

Ik weet dat de atoomgewichten nog wat achter de komma hebben, maar dat heb ik hier even verwaarloosd.

Veranderd door jadatis, 11 maart 2009 - 09:26

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 maart 2009 - 10:05

Je hebt gelijk - je antwoordde op de eerste opmerking van Joopz, of er in 3 liter ethanol meer moleculen zitten. Dat moet je inderdaad berekenen met de dichtheid (0.8 kg/liter) en de molmassa (46 g/mol) van ethanol en die van water (1.0 kg/l en 18 g/mol). Wanneer je dat goed doet zie je dat in 3 liter ethanol minder moleculen zitten.

Joopz moet dus even terug naar de tekentafel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures