Predatie tussen eencellige

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

Predatie tussen eencellige

hallo,

Ik zit met een vraag waar mijn biologie lerares geen antwoord op kan geven.

We keken een filmpje waar een pantoffeldiertje aangevallen werd door een ander eencellig organisme, de naam weet ik niet er zat wel iets met suck ofzo in, dit omdat het diertje het pantoffeldiertje leegzoog!

We hadden echter net geleerd dat een flagel random bewegingen maakte en het niet gestuurd wordt door (dmv zenuwstelsel) het organisme zelf.

Mijn vraag luidde: Hoe was het mogelijk dat de eencellige het pantoffeldiertje aan kon vallen als hij zich niet in de richting kon sturen? Haar antwoord was: Dit zal ook wel toevallig gegaan zijn. Op de video kon je echter duidelijk zien dat de aanvaller van koers veranderde en recht op t pantoffeldiertje afging? Hoe kan dit??????

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Predatie tussen eencellige

In cel migratie is remodulatie van het actine skelet cruciaal voor de migratie en migratie richting, de richting kan dan worden bepaald door een vorm van chemotaxis.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 30

Re: Predatie tussen eencellige

In cel migratie is remodulatie van het actine skelet cruciaal voor de migratie en migratie richting, de richting kan dan worden bepaald door een vorm van chemotaxis.


Wat houdt dit in en hoe zit de door jou gesuggereerde beweging precies in elkaar?

Berichten: 339

Re: Predatie tussen eencellige

De vorm van de cel wordt gevormd door een soort 'skelet' (http://nl.wikipedia.org/wiki/Cytoskelet). De vorm van dit skelet wordt continu aangepast, zo kan een eencellige zich aanpassen aan z'n omgeving. Zo zou ook de richting van de voortbeweging veranderd kunnen worden, nl door de positie of de richting van de flagel te veranderen.

Natuurlijk moet het -voor de beschreven actie- in de goede richting veranderd worden. "Chemotaxis" is een proces waarbij cellen een richting zoeken, naar de hoogste concentratie van een bepaalde stof. (taxi-en is immers "sturen", en voor het sturen worden dus "chemische" signalen gebruikt). Bv. de cellen van het immuunsysteem gebruiken chemotaxis om bij de plek van een ontsteking te komen. Daar is dus geen zenuwstelsel voor nodig.

(NB: ik weet zelf niet of dit verhaal klopt, ik leg uit wat Wouter Masselink nogal kort beschreef).

Berichten: 30

Re: Predatie tussen eencellige

geeft inderdaad al wat opheldering :D Mooi principe is dat.. ik zal eens verder neuzen naar het chemotaxis verhaal en hoe dit dan precies in zijn werk gaat. Grappig dat het dus wel waarneemt maar geen zenuwcellen heeft enzo

Berichten: 30

Re: Predatie tussen eencellige

Prachtig om te zien dat ik, nu op dit moment, de eerste reactie al helemaal in een keer begrijp. Ben nu student biologie, leuk wat een paar maanden tijd je aan kennis kan geven!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Predatie tussen eencellige

Leuk voor je! Ook altijd fijn om te weten dat er meer biologen op WSF rondlopen. We zijn in verhouding tot natuurkunde nog een beetje ondervertegenwoordigd.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer