Springen naar inhoud

[anw] dubbelsterren

• Log in om te kunnen reageren

Crescendo

Crescendo

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2009 - 21:35

Ik moet voor het vak ANW een I-t-diagram maken van de dubbelster Zuben Elgenubi in het sterrenbeeld Libra. Ik weet op zich wel hoe ik dit moet maken, mits ik de benodigde gegevens heb. Ik heb trouwens meerdere malen 'Zuben Elgenubi' ingetypt bij google, maar kreeg weinig informatie. Begrijp ik het goed dat Zuben Elgenubi dus bestaat uit twee sterren die om elkaar heendraaien? Als dat zo is, heb ik dus de informatie van die twee sterren nodig (helderheid, diameter, etc.) voor mij I-t-diagram. Weet iemand waar ik deze informatie kan vinden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 maart 2009 - 23:11

Ik moet voor het vak ANW een I-t-diagram maken van de dubbelster Zuben Elgenubi in het sterrenbeeld Libra. Ik weet op zich wel hoe ik dit moet maken, mits ik de benodigde gegevens heb. Ik heb trouwens meerdere malen 'Zuben Elgenubi' ingetypt bij google, maar kreeg weinig informatie. Begrijp ik het goed dat Zuben Elgenubi dus bestaat uit twee sterren die om elkaar heendraaien? Als dat zo is, heb ik dus de informatie van die twee sterren nodig (helderheid, diameter, etc.) voor mij I-t-diagram. Weet iemand waar ik deze informatie kan vinden?

Volgens Wikipedia gaat het deel om een bedekkingsveranderlijke. Let op het begrip magnitude onder de foto.

Crescendo

Crescendo

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2009 - 13:24

Ik heb nu de lichtsterkte, maar mis de periode tijd (tijd van één heel rondje) en de passage tijd (de tijd van het voor elkaar schuiven van de sterren). Staat dit ook gewoon onder het plaatje van de ster? Ik ken namelijk de begrippen die ze onder het plaatje gebruiken niet zo.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures