Nulpuntsenergie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 270

Nulpuntsenergie

Beste wetenschappers...

Ik ben een volkomen leek wat betreft quantummechanica, maar ik kwam in een online boek het volgende stukje tegen, en denk dat ik het in dit subforum moest plaatsen:
De kwantumfysica toonde in de 20e eeuw het bestaan aan van een alles doordringende achtergrondzee van kwantumenergie in het universum. Dr. Harold Puthoff, professor aan de universiteit van Cambridge, was één van de eersten om deze energie van het universum te meten. De metingen werden uitgevoerd bij nul graden Kelvin, het absolute nulpunt in het universum, wat neerkomt op 273 graden Celsius onder nul. Bij deze temperatuur zou volgens de Newtoniaanse fysica geen molecuul of atoom nog bewegen en er zou om die reden helemaal geen energie meer gemeten kunnen worden! In plaats van geen energie aan te treffen, zoals verwacht werd, vond hij wat hij noemde een ‘kokende heksenketel’ aan energie die vanaf dat moment de naam nulpuntsenergie (Eng: zero point energy) kreeg. Harold Puthoff bewees hiermee dat het fysieke vacuüm in het geheel niet ontdaan is van alle energie maar in plaats daarvan juist een overvloedige hoeveelheid energie kent.


met als bron een algemene verwijzing naar http://www.earthtech.org, met daarbij genoemd Harold Puthoff.

Mijn vraag is nu..

Wat is hiervan waar??
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Nulpuntsenergie

Zero-point energy is in het algemeen een term die profesionele fysici nogal vaag vinden (of 'voorlopig te vaag vinden'). Voorlopig is het Cassimir effect het enige effect dat (volgens velen) aansluiting vindt met energie van het vacuüm. Ik vond deze herinnering in dat opzicht erg interessant.
It is nevertheless possible to derive his result without any reference to zero point fluctuations or even to the vacuum. Such a derivation was first given by Schwinger[24] for a scalar field, and then generalized to the electromagnetic case by Schwinger, DeRaad, and Milton[25]. Reviewing their derivation, one can see why the zero point fluctuation approach won out. It is far simpler.
Dus het Casimir effect geldt niet als argument voor "vacuüm energie". Een ander experiment dat 'vacuüm energie' aanduidt is volgens mij niet bekend.

Terzijde: Puthoffs wetenschappelijke bijdragen hullen zich rond het paranormale (zo leert google me).

edit: Ik wil daar overigens niet mee zeggen dat zijn werk niet gepubliceerd raakt. Het werk is wel nogal omstreden.

Reageer