Achternichtje, achtertante?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 402

Achternichtje, achtertante?

Als je nicht (de dochter van je tante & oom) een kind krijgt wordt dat kind je achternichtje.

Maar hoe heet dit andersom? Hoe heet jij voor dat kindje?

Vroeg het me ineens af... dus hopelijk weet iemand dit.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Achternichtje, achtertante?

Volgens deze site: achteroom

Voor nummer 32 (achteroom) heeft neef 10 jou gekregen. Voor jou is hij dus een achteroom. Maar of

deze site officieel is?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Achternichtje, achtertante?

Ik heb het over een 3-2-oom. 3 generaties terug en 2 langs een andere tak terug richting heden.

Ik en mijn 3--2-oom (achteroom) zijn familie van de 5de graad. Aantal verbindingsstreepjes tellen.

2-2-neven hebben een zelfde opa. (Ze zijn familie van de 4de graad)

3-3-neven hebben dezelfde overgrootvader. (Ze zijn familie van de 6de graad)

1-1 neven hebben dezelfde vader en zijn dus in feite broers. (Ze zijn familie van de 2de graad)

Dit rationele systeem werkt perfect maar is niet officieel. Wie zou het moeten wettigen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Achternichtje, achtertante?

Mij is altijd geleerd dat dit Neef of Nicht (let op de hoofdletter!) is, vanwege het feit dat deze van een oudere generatie is.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Achternichtje, achtertante?

Een hoofdletter voor een oudere generatie? Dat had ik nog niet eerder gehoord... Heb je daar een bron voor ofzo?

Berichten: 402

Re: Achternichtje, achtertante?

Ik ook niet inderdaad. Wel weet ik dat ze in het Engels onderscheid maken tussen een tante-zegger en een neefje/nichtje. Ik weet nooit welke vorm voor wie bedoeld is, maar ze hebben wel het verschil. Bijvoorbeeld 'nephew' en 'cousin'.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Achternichtje, achtertante?

Je hebt in het Nederlands ook "kozijn", maar meestal wordt dat dooreen gebruikt met "neef/nicht".

Het schiet me te binnen dat we hier bijna zeker al eens een topic over gehad hebben... Ik ga op zoek!

Berichten: 402

Re: Achternichtje, achtertante?

'Kozijn'? Daar heb ik nog nooit van gehoord in dit verband.. alleen in het verband met de omlijsting van een raam ;)
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Achternichtje, achtertante?

Er staat me iets bij dat er in de Camera Obscura of in de Max Havelaar ook een verhaal staat over Neef .... Ik moet eens gaan zoeken, want ik weet niet meer precies waarin het stond.

V.w.b. "kozijn": Een neef of nicht is een derdegraadsverwantschap als het een zoon of dochter van iemands broer of zus betreft, en anders een vierdegraadsverwantschap. Voor deze verschillende neven en nichten wordt in een aantal talen aparte woorden gebruikt: Duits Neffe/Nichte (derde graad) en Cousin/Cousine (vierde graad); Engels nephew/niece (derde graad) en cousin (vierde graad) en in het Frans neveu/nièce (derde graad) en cousin/cousine (vierde graad). Het woord kozijn is in deze context van het Franse cousin afgeleid. (naar Wikipedia)
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Achternichtje, achtertante?

Het schiet me te binnen dat we hier bijna zeker al eens een topic over gehad hebben... Ik ga op zoek!
Ik heb me vergist. Het ging even over iets gelijkaardigs in het topic over gaten in de taal (hier).

Reageer