Kritische druk dmpp

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Kritische druk dmpp

beste forumleden,

Mijn thesis onderwerp handelt over dimensioneren van een regelventiel.

Hiervoor heb ik uiteraard gegevens nodig van het verpompte medium in mijn geval is dat DMPP (3,4-Dimethylpyrazole phosphate).

Dit vloeistof is een mengeling van twee andere mediums namelijk 25% DMP [=DiMethylPyrasol] en 75% fosforzuur.

De volgende gegevens heb ik kunnen verzamelen voor DMPP om mijn regelventiel te kunnen berekenen:

DMPP (3,4-Dimethylpyrazole phosphate)

cas nr: 202842-98-6

Molecule formule: C5H11N2O4P

Molecule gewicht: 194,13

kookpunt: 128,82°C bij 1013mBar

dichtheid bij 20°C is 1,5g/cm³ = 1500 kg/m³

pH: sterk zuur <1

dampdruk pv = 0,1 bar bij 70°C (werkingstemperatuur voor mijn regelventiel is ook 70°C)

Het enigste wat me ontbreekt is de kritische druk van dit medium (DMPP), ik heb er lang achter gezocht maar zonder resultaat.

Aangezien kritische druk een groot effect heeft op mijn calculatie is het belangerijk om dit gegeven te weten.

Kan men de kritische druk van DMPP berekenen met de gegevens die hierboven zijn vermeld. Indien het niet kan mag men dan de kritische druk van fosforzuur nemen aangezien deze 75 % deel uitmaakt van het mengsel? en wat is dan de kritische druk van dit medium?

indien deze topic verkeert is gepost verwijs me dan naar het juiste adres.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten.
Bijlagen
structuur.JPG
structuur.JPG (24.57 KiB) 127 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Kritische druk dmpp

Ik betwijfel dat de kritische druk van de vloeistof in dit geval belangrijk is om het regelventiel te dimensioneren.

Dat zou alleen zo zijn als er cavitatie in het ventiel op zou kunnen treden doordat de achterdruk laag is t.o.v. de dampspanning.

Waarschijnlijk komt in jouw formule een term voor met de dampspanning gedeeld door de kritische druk?

Probeer gewoon een paar verschillende waardes (bijv. 10 , 20 , 30 bar) voor de kritische druk en dan zal wel blijken dat het allemaal niets uitmaakt.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer