Springen naar inhoud

regeneratiestap bij Weldonprocédé

• Log in om te kunnen reageren

Marcke

Marcke

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2005 - 16:43

Volgens het Weldon-procede (MnO2 + 4Hcl => MnCl2 + 2 H20 + Cl 2)
moet men de MnCl2 regenereren.

In mijn cursus staat vermeld dat dit gebeurt door oxidatie met lucht.

Nu vroeg ik mij af of de nodige stof in dit proces [Ca(OH)2] in lucht aanwezig is?[/size][size=7] En in welke mate is dit dan het geval?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juni 2005 - 07:58

Waar komt die Ca(OH)2 opeens vandaan? Dat is gebluste kalk, een vaste stof die alleen locaal wel eens in uiterst kleine hoeveelheden (als fijn stof) in de lucht voorkomt.

Regenereren betekent hier waarschijnlijk dat je van de MnCl2 weer MnO2 moet maken. Hiervoor heb je kennelijk zuurstof uit de lucht nodig. Wat je al weet schrijf je op, voor het overige nog even vraagtekens:

MnCl2 + O2 -> MnO2 + ???

Mogelijk dat er gewoon elementair chloor ontstaat, maar er zijn natuurlijk andere mogelijkheden. Dat zal je dus nog even moeten uitzoeken.
β-Damascenon en maneschijn

• Gast

Geplaatst op 03 juni 2005 - 17:51

In dit proces wordt het gevormde MnCl2 met Ca(OH)2 (zelf toegevoegd dus NIET uit te lucht) omgezet naar Mn(OH)2 en CaCl2 (dit laatste wordt toegepast als strooizout bij ijzel). En het is dat Mn(OH)2 dat samen met zuurtsof (UIT DE LUCHT) terug wordt omgezet in MnO2 (bruinsteen) en water.

Marcke

Marcke

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 juni 2005 - 19:12

In dit proces wordt het gevormde MnCl2 met Ca(OH)2 (zelf toegevoegd dus NIET uit te lucht) omgezet naar Mn(OH)2 en CaCl2 (dit laatste wordt toegepast als strooizout bij ijzel). En het is dat Mn(OH)2 dat samen met zuurtsof (UIT DE LUCHT) terug wordt omgezet in MnO2 (bruinsteen) en water.

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures