[natuurkunde] limonade lichter na tijdje open

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

[natuurkunde] limonade lichter na tijdje open

Hallo,

Ik moet voor school een verklaring zoeken waarom een fles limonade minder weegt als ze een tijdje open staat.

En dan moet ik proefjes doen om deze verklaring aan te tonen.

Ik denk dat het dus komt omdat de CO2 in de limonade eruit gaat en dus vervangen wordt door lucht. De lucht is minder zwaar dan CO2 dus gaat de fles limonade minder wegen.

Heeft iemand hiervoor misschien nog een andere verklaring?

In ieder geval, ik ben nu dus ook op zoek naar experimentjes om aan te tonen dat CO2 zwaarder is dan lucht.

het proefje met droogijs en warm water is zeer bekend, maar ik ben nog op zoek naar een ander. Iemand suggesties?

Denk er wel aan, het moet in school mogelijk zijn. (Het proefje met een bak benzine in brand steken, blussen met CO2 en daarna weer proberen aan te steken, wat dan niet meer lukt, is dus niets wat we in school kunnen doen)

xx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] limonade lichter na tijdje open

Dag Fear, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 402

Re: [natuurkunde] limonade lichter na tijdje open

Geldt dit alleen voor metalen flessen? Of ook voor plastic limonadeflessen?

Bij metalen flessen zou er misschien een soort van oxidatieproces op kunnen treden (of het daar echt lichter van wordt weet ik niet), maar bij plastic gaat dat niet, dus vandaar wel handig om te weten.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [natuurkunde] limonade lichter na tijdje open

De CO2 vervliegt, maar wordt niet vervangen door wat anders. Dat verklaart het gewichtsverlies. Merk op dat er ook wel een zeer klein percentage limonade zal verdampen.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: [natuurkunde] limonade lichter na tijdje open

Google helpt niet veel, het enige waar ik bij uit kom is dat je van limonade dikker wordt ;)

Ik denk dat het om plastic flessen gaat, vermits (bij ons in België) bijna geen metalen flessen limonade zijn.

Maar toch bedankt :P

Inderdaad, verdamping, daar had ik zelf nog niet aan gedacht, ik was het al veel te ver gaan zoeken natuurlijk. Ik zal het binnenkort even uitzoeken.

Echt bedankt he mensen (Hugs)!

Reageer