Een wiskundig meningsverschil op de uni

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 481

Een wiskundig meningsverschil op de uni

Eigelijk hoort het wellicht thuis op de wiskunde afdeling,- maar vanwege de context ervan is het hier wellicht meer geschikt:

Het probleem is als volgt: Ik heb ooit gezien dat de volgende afbeelding tekenbaar is op zo een manier zodat je de potlood niet omhoog haalt en maar één keer over elke zijde gaat.De oplossing maakte geen gebruik van een truucje en was ook niet triviaal. Helaas ben ik vergeten wat de oplossing was. Als men zelf wat uitprobeert ( en inderdaad op den duur was de hele bord vol met deze plaatjes met maar 9 zijden) komt men er niet uit. Mijn studiegenoten willen maar niet geloven dat het kan( Euler heeft het bewezen dat het niet kan of dergelijks..),- mijn enige keus is dus op internet vragen of iemand toevallig dit probleempje ook kent.

Ik zal hem/haar erg dankbaar zijn. :D

Afbeelding
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Een wiskundig meningsverschil op de uni

Waar zit TD?

Ze hebben gelijk, volgens Euler kan het niet (zie wiki hier en hier).

De enige manier om dit te doen, is door het op te lossen in drie dimensies:
solution.gif
solution.gif (25.04 KiB) 222 keer bekeken
(Het lijntje "te veel" in de applet gaat eigenlijk boven de lijn eronder (in een extra vlak) maar valt ermee samen, als je het in bovenaanzicht bekijkt. Zonder die "cheat" is het gewoon onmogelijk.) Edit: Ah, waarschijnlijk is het trucje om door je blad heen te prikken en die lijn aan de andere kant te tekenen ofzo...

Zie ook hier:

Afbeelding

Een deel kan getekend worden volgens de door jou beschreven regels, een deel niet. De oplossingen staan hier.

Reageer