[scheikunde] pyrogallol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] pyrogallol

Goedenavond,

Voor mijn profielwerkstuk, dat overigens onder het vak biologie valt, werk ik met een pyrogallol (C6H3(OH)3)-oplossing. Door onze TOA werd echter aangegeven dat je dit eerst beter kon mengen met Kaliumhydroxide(-oplossing) (KOH) voor een betere opname van zuurstof. Ik gebruik het namelijk om in een vacuüm getrokken exicator een zuurstofarm/-loos milieu te handhaven.

Nu krijg je bij het oplossen van pyrogallol een transparante, maar lichtroze, oplossing en bij het oplossen van kaliumhydroxide een volledig transparante oplossing. Op het moment dat je deze twee vloeistoffen met elkaar vermengd wordt de kleur oranje-bruin en voor m'n gevoel is de dichtheid ook veel hoger (bijna "stoperig").

Wat zorgt ervoor dat deze kleursverandering plaatsvind?

Alvast bedankt,

Mvg,

Bas

EDIT: Ik probeer m'n titel aan te passen, maar dat schijnt niet te kunnen, mijn verontschuldigingen dit moet: Pyrogallol zijn.

*fixed, jvdv*

Berichten: 2

Re: [scheikunde] pyrogallol

Is er echt niemand die mij kan helpen hiermee? Misschien helpt het voor sommige mensen als ik de systematische naam van pyrogallol ook even vermeld: 1,2,3-trihydroxybenzeen.

Een benzeenring met daaraan drie OH-groepen gebonden. Ik heb zelf nog wel een klein idee hierover, maar die is eigenlijk op weinig theorie gebasseerd.

De KOH gaat bindingen aan met de OH groepen aan het benzeen, en vormen hierbij H20. Hierdoor veranderd de lading van de benzeenring aangezien er nu in plaats van OH groepen O- aan de ring zit. Kan iemand hier misschien wat mee? Het is maar een hersenspinsel.

Mvg,

Bas

Reageer