Springen naar inhoud

Proeven met suikers (oplossing en kristalisering)

• Log in om te kunnen reageren

Onnovv

Onnovv

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2009 - 01:34

Beste Forumleden,

Ik zou graag enige bijstand vinden bij enkele proeven die ik met suikers aan het doen ben.

De suikers waar het om gaat zijn mannanen met een ketenlengte van 18 tot 80 mannose-suikers.
De mannanen zijn afkomstig uit palmnoten.

De eerste proeven die ik aan het doen ben is kijken naar de oplosbaarheid van de suikers.
Uit literatuur is bekend dat een deel van de mannanen in een NaOH-oplossing (5%) oplossen.

Ik doe proeven waarbij ik ze zowel in water als in NaOH-oplossing oplos.

Ik heb nu twee vragen.
1. Voor het maken van een NaOH-oplossing gebruik ik caustic soda gekocht in de winkel. Is dit puur NaOH?
Oftewel: 50 gram caustic soda per 950 ml geeft een 5% NaOh-oplossing?

2. Ik wil de mannanen weer laten neerslaan en moet daarvoor de oplossing weer neutraal maken.
Hoe kan ik de suikers, nadat ze in de NaOH-oplossing opgelost zijn, weer scheiden?
Kan ik zoutzuur toevoegen? Ik neem aan dat hier nogal wat warmte bij vrijkomt, maar dat dat bij langzame toevoeging wel te beheersen is.
Zijn er andere manieren om de NaOH te neutraliseren?
Of te scheiden met een membraan?
Zijn er wellicht andere basen die ik zou kunnen gebruiken om de suikers op te lossen?

Ieder suggestie wordt zeer gewaardeerd.

Met vriendelijke groet

(Om een idee van mijn scheikundekennis te geven: ik heb ooit VWO-B gedaan en tijdens studie Biologie ook vrij veel scheikunde gehad, maar het is met de jaren weggezakt. )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures