Rennen op een loopband

Moderator: physicalattraction

Berichten: 5

Rennen op een loopband

Vooropgesteld: ik ben een absolute leek op natuurkundig gebied. Weet ook niet zeker of het onderstaande op dit forum 'past', maar toch maar een poging gewaagd...

Ik ben verzeild geraakt in een levendige discussie over het verschil tussen hardlopen op een loopband versus hardlopen op een 'stilstaande' ondergrond (bv. een atletiekbaan).

Gevoelsmatig én uit eigen ervaring is mijn stelling dat hardlopen op een loopband minder energie kost dan hardlopen op een atletiekbaan / op straat. Anders gezegd: het is eenvoudiger om 10 kilometer op een loopband te rennen dan 10 kilometer op een (kaarsrechte) niet-bewegende ondergrond.

Is dit (zaken als luchtweerstand even buiten beschouwing gelaten) inderdaad waar, en te beredeneren vanuit een wetenschappelijke/natuurkundige insteek?

Of klets ik maar wat uit mijn nek met mijn stelling?

Berichten: 7.068

Re: Rennen op een loopband

Is dit (zaken als luchtweerstand even buiten beschouwing gelaten) inderdaad waar, en te beredeneren vanuit een wetenschappelijke/natuurkundige insteek?
Wat zijn volgens jou de verschillen tussen beide situaties?

Berichten: 12.262

Re: Rennen op een loopband

Het lijkt me vreemd om hier luchtweerstand buiten beschouwing te laten, juist dat is het voornaamste verschil in beide situaties, en zal m.i. een goed deel verklaren.

Voor de rest is er weinig verschil, het is alleen een verplaatsing van een ander referentiekader. Zou je een stilstaande loopband van 1 km lang maken, dan denk ik niet dat er een verschil is in de benodigde energie die af te lopen, vergeleken met een rollende loopband (dwz zelfde ondergrond, even vlak etc) - afgezien van de luchtweerstand uiteraard.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Rennen op een loopband

Bedankt voor jullie snelle reacties.