Functies

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 976

Functies

Wat is precies het verschil tussen bereik en codomijn in een functie? Hoe kan een codomijn deel uitmaken van de definitie van een functie? Hoe kan het dat een codomijn omvattender is dan het beeld van de deelverzameling van het bereik?

Hoop dat iemand mij hiermee verder wil helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functies

Net zoals het domein is, is het ook codomein ;)

Een functie f ligt vast indien het domein van f: A, het codomein van f: B, en een voorschrift y = f(x) gegeven wordt dat met elke x uit A een uniek beeld f(x) uit B levert. We noteren:
\(f : A \to B : x \mapsto f(x)\)
Het is mogelijk dat niet elke y uit B, het beeld is van een zekere x uit A. De verzameling van alle elementen uit B die wél het beeld zijn van een zekere x uit A, noemen we het beeld of bereik van f. Het is duidelijk dat dit beeld een deelverzameling moet zijn van B, het kan ook samenvallen met B (we noemen f dan surjectief).

Dit leidt tot het voor sommige 'vreemde' resultaat dat twee functies met hetzelfde voorschrift en soms zelfs dezelfde grafiek, toch verschillend kunnen zijn. Bekijk bijvoorbeeld de vier functies:
\(f_1 : \rr \to \rr : x \mapsto x^2\)
\(f_2 : \rr^+ \to \rr : x \mapsto x^2\)
\(f_3 : \rr \to \rr^+ : x \mapsto x^2\)
\(f_4 : \rr^+ \to \rr^+ : x \mapsto x^2\)
Voor zover je die termen kent, kan je al een belangrijk verschil tussen deze functies zien:

- f1 is niet injectief, niet surjectief;

- f2 is wel injectief, niet surjectief;

- f3 is niet injectief, wel surjectief;

- f4 is injectief én surjectief, dus bijectief.

Als we de (blijkbaar niet onbelangrijke!) 'details' van domein en codomein weglaten, hebben ze nochtans allemaal het voorschrift f(x) = x².
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Functies

Ja dit helpt wel een beetje. Bedankt. Ik heb nog vragen, maar ik stok nu een beetje in mij eigen rederen, omdat ik me afvraag waarom het beeld van X wordt machtverheven?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functies

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Functies

Het was geloof ik ook een beetje een domme vraag...

Ik kwam het hier al een beetje tegen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bereik_(wiskunde)

Als ik het goed begrijp beantwoordt de functie de vraag naar of het beeld negatieve getallen bevat.

Omdat kwadrateren van een reeel getal nooit zal leiden tot een negatief getal is de eerste functie nooit surjectief, injectief of bijectief.
\(x^2\)
was dus een aanname en voorwaarde, terwijl ik dacht dat het een gevolg was.

Bedankt voor de uitleg. Ik kan nu weer even verder lezen. Ik vraag me nu vooral af waarom het bereik een gevolg is van een functie en het codomein(goed geschreven nu ;) ) deel uitmaakt van de definitie.
Voor zover je die termen kent, kan je al een belangrijk verschil tussen deze functies zien:
Als ik het goed zie geven deze termen een waarheidswaarde.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functies

theoriegeladen schreef:Als ik het goed begrijp beantwoordt de functie de vraag naar of het beeld negatieve getallen bevat.

Omdat kwadrateren van een reeel getal nooit zal leiden tot een negatief getal is de eerste functie nooit surjectief, injectief of bijectief.
\(x^2\)
Bedankt voor de uitleg. Ik kan nu weer even verder lezen. Ik vraag me nu vooral af waarom het bereik een gevolg is van een functie en het codomein(goed geschreven nu ;) ) deel uitmaakt van de definitie.
Dat is een kwestie van definitie, dus keuze.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Functies

Ik ben mij aan het verdiepen of eigenlijk ben ik aan het verdwalen in de logica. Het lijkt dat ik nu echte wiskunde heb bereikt. Ik ben nu de onderstaande afbeelding tegengekomen. Ze leggen het als volgt uit in de wiki:
Het bovenstaande wil zeggen: vanaf een bepaalde probleemgrootte N wordt A van boven af begrensd door functie g, maal een constante factor c. Oftewel: vanaf probleemgrootte N is de waarde g(n) altijd groter dan het aantal stappen dat A nodig heeft om een probleem met invoergrootte n op te lossen. Daarmee is g een bovengrens voor de complexiteit van A.
Wil jij er misschien wat uitleg bij plaatsen zodat ik kan leren redeneren met al die symbolen en proposities zonder steeds te moeten terugvallen op woorden? Ik vraag me af waarom er bv een constante inzit?
Bijlagen
d217ce89c4cad20543b647d8434e21ae.png
d217ce89c4cad20543b647d8434e21ae.png (1.5 KiB) 789 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functies

De constante waarover ze spreken is 'c' en daar begint het ook mee na de dubbele pijl: er staat dan
\(\exists c>0\)
Dat wil zeggen: er bestaat een positief reëel getal c.

Verder hangt de A waarover het gaat af van een natuurlijk getal n, A(n). De eigenschap die ze voor A willen uitdrukken, hoeft niet te gelden voor elke n in A(n), maar wel vanaf een zekere 'grens'. Die grens noemen ze N en moet dus ook bestaan, dus:
\(\exists N \in \nn\)
Dat wil dus zeggen: er bestaat een natuurlijk getal N.

Vervolgens willen we iets over A zeggen voor elke A(n), van zodra we verder kijken dan de grens die we net hebben ingevoerd.
\(\forall n \ge N\)
Dat wil zeggen: voor elk (natuurlijk) getal n, groter dan of gelijk aan N (de 'grens').

Nu komt de uiteindelijke uitspraak over A(n), onder de bovenstaande voorwaarden blijft A(n) altijd onder c.g(n), met g de functie die voor de dubbele pijl werd ingevoerd, n een natuurlijk getal vanaf N en c een zekere reële constante.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Functies

Hiermee kan wel weer even vooruit. Is het eigenlijk veel werk om zo'n functie te begrijpen en uit te werken?

Hoe verdeel je eigenlijk een formule in stukjes? In gesproken taal is het makkelijk om te zien dat een bijvoeglijk naamwoord bij een zelfstandig naamwoord hoort. Hoe weet je dat
\(\exists c>0\)
apart gelezen moet worden van
\(\exists N\)
?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Functies

Hiermee kan wel weer even vooruit. Is het eigenlijk veel werk om zo'n functie te begrijpen en uit te werken?
Heb je het nu over een functie, of bedoel je zo'n uitdrukking met symbolen?
Hoe verdeel je eigenlijk een formule in stukjes? In gesproken taal is het makkelijk om te zien dat een bijvoeglijk naamwoord bij een zelfstandig naamwoord hoort. Hoe weet je dat
\(\exists c>0\)
apart gelezen moet worden van
\(\exists N\)
?
Die
\(\exists\)
en
\(\forall\)
zijn zogenaamde kwantoren, samen met wat erachter hoort vormt dat een 'stukje'. Bij ingewikkeldere formules kan je haakjes gebruiken om duidelijker aan te geven wat samenhoort.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer