Klassieke muziek

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 8.614

Klassieke muziek

Ikzelf ben een groot liefhebber van klassieke muziek en steeds op zoek naar nieuwe pareltjes. Om zielsverwanten te leren kennen, mijn favorieten met hen te delen, hopelijk zelf nog wat nieuws te ontdekken en om gewoon wat te keuvelen over klassieke muziek in het algemeen, start ik deze topic.

Mijn absolute topfavoriet is Franz Liszt, jammer genoeg minder bekend dan Bach, Mozart, Beethoven,... maar één van de grootste pianisten ooit. Tot zijn meesterwerken behoren de zes Grandes Etudes de Paganini (Liszt was een groot bewonderaar van deze vioolvirtuoos, zonder twijfel de beste ooit):

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> (1 en 2)

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> (3, 4 en 5)

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object> (6)

Zelf geef ik de voorkeur aan de derde, vierde en zesde. Eén van de beste uitvoeringen van de derde (ook wel La Campanella genoemd) die ik ken is die door Yundi Li:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Ook het beluisteren waard is Caprice No. 24 (viool) van Paganini waarop de zesde etude is gebaseerd:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Klassieke muziek

Qua klassiek behoren de volgende zeker tot mijn favorieten:

Camille Saint-Saëns - Danse Macabre

Ludwig Von Beethoven - Symphonie 5, Mondscheinsonate, Für Elise

Clint Mansell - Lux Aeterna

Pyotr Tchaikovsky - Marche Slave

Edvard Grieg - In the Hall of the Mountain King

Van die laatste twee zijn er dan ook nog eens prachtige adaptaties gemaakt door metalartiesten, maar dat terzijde.

Maar echt veel ken ik er niet van.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Klassieke muziek

Voor mij mag je aan dit lijstje toevoegen:
  • Miserere en Magnificat van Arvo Pärt (Ik ken geen betere modern-klassieke componist.)
  • Erik Satie, zoals Reinbert de Leeuw zijn stukken speelt. Bedrieglijk in zijn eenvoud!
  • De vijfde van Mahler (waarvan het Adagietto voorkomt in de soundtrack van Dood in Venetië*)
(*)
Verborgen inhoud
Een anekdote wil dat Visconti na het uitkomen van de film werd gecontacteerd met de vraag of de man die zijn soundtrack had verzorgd niet mee zou willen werken aan een (of meerdere) andere (Hollywood)productie(s). Mahler was helaas reeds 60 jaar dood.

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Klassieke muziek

[*]De vijfde van Mahler (waarvan het Adagietto voorkomt in de soundtrack van Dood in Venetië*)
Dan kun je deze stukken ongetwijfeld ook nog toevoegen aan je lijstje:

-Het Largo uit de 9de van Dvorak.

-Het Allegretto uit de 7de van Beethoven.

In de bovenste regionen van mijn lijstje staat sowieso het volgende:

-Ein feste Burg ist unser Gott (BWV. 80) van J.S. Bach. Het liefst in de uitvoering van de onorthodoxe Joshua Rifkin. De aria en koraal Alles wass von Gott geboren vind ik werkelijk subliem en is juist zeer mooi in een uitvoering die ik van Herreweghe heb. De sopraan die daarin naadloos vanuit de diepte van de hobo naar voren komt en overneemt. Dat is voor mij helemaal top.

-Widerstehe doch der Sünde (BWV. 54) van J.S. Bach. Er circuleert een mooie uitvoering van Glenn Gould en Oberlin op youtube. Aanrader!

-Ich habe genug (BWV. 82) van J.S. Bach en dan bovenal in de uitvoering van Dietrich Fischer-Dieskau en Karl Richter.

-Het Stabat Mater van Pergolesi.

-Het Requiem van Mozart vind ik ook altijd nog zeer de moeite waard.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Berichten: 7

Re: Klassieke muziek

Persoonlijk ben ik lichtjes Chopin-verslaafd. Zijn stukken raken me echt, net als die van Rachmaninov trouwens.

Dvorak, Händel en Liszt hebben ook pareltjes, en ook Orff's Carmina Burana is zeer de moeite.

Zijn er hier nog liefhebbers van neo-klassieke (film)muziek?

Dan kan ik Clint Mansell's soundtrack van The Fountain aanbevelen! Die is echt prachtig, stukken mooier dan die van Requiem for a Dream vind ik persoonlijk. Ook Max Richter heeft leuke dingen zoals The Trees, On the nature of daylight en Embers. Recent is ook de soundtrack van The Reader best mooi, vooral geschikt als achtergrondmuziekje om te studeren, héhé ;)

Berichten: 1.425

Re: Klassieke muziek

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

2de liedje (vanaf min 4

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 976

Re: Klassieke muziek

Maria Callas. Tosca en anders Carmen.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Klassieke muziek

Een van mijn favorieten, Comptine D'un Autre Ete L'Apres Midi - Yann Tiersen

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Een franse versie van Flower Duet(kwaliteit is niet super)

Het is trouwens ook niet echt meer een duet te noemen maargoed ;)

Ave Maria:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Re: Klassieke muziek

Ik heb maar één echte favoriet, Bach

Brich dem Hungrigen dein Brot (BWV 39).

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Dé toccata

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Voor fluit BWV 1033, helaas belabberde opname. Het stuk wordt gaandeweg interessanter

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

en nog wat begrafenismuziek (BWV 227)

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Berichten: 8.614

Re: Klassieke muziek

Ludwig Von Beethoven - Symphonie 5, Mondscheinsonate, Für Elise
Een klassieker onder de klassieke stukken, maar inderdaad erg mooi.
Edvard Grieg - In the Hall of the Mountain King
Ik ben blij dat je Grieg noemt. Hij is een m.i. erg ondergewaardeerde componist, maar zijn toneelmuziek voor Peer Gynt is geweldig. Ken je ook zijn pianoconcert in A mineur?

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Maar echt veel ken ik er niet van.
Dat is ook helemaal niet belangrijk. Dat is net het probleem met klassieke muziek: het "je-moet-er-alles-over-kennen-of-anders-mag-je-er-niet-van-genieten-laat-staan-meepraten"-aura dat erover hangt.
ypsilon schreef:Voor mij mag je aan dit lijstje toevoegen:
  • Miserere en Magnificat van Arvo Pärt (Ik ken geen betere modern-klassieke componist.)
  • Erik Satie, zoals Ik heb maar één echte favoriet, Bach

    (...)

    Dé toccata
Ook één van mijn topfavorieten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Klassieke muziek

Nogal wat pianoliefhebbers.

Eigenlijk jammer dat de valse piano het clavecimbel heeft verdreven.

Zo zijn de Goldberg variationen met clavecimbel vele malen mooier dan met piano.

La Campanella van Liszt is zeer geslaagd (al ben ik over het algemeen geen liefhebber van Liszt).

Eigenlijk is alle muziek die op deze pagina wordt genoemd het beluisteren waard.

Blijkbaar bestaat er toch zo iets als goede en slechte smaak in de klassieke muziek.

nabob's hitlijstje zou ook mijn listlijstje kunnen zijn.

Wat betreft mijn hitlijstje:

De begrafenismuziek (BWV 227) is aanvangs zwaar, omdat het zo anders is, maar het een prachtig voorbeeldje van samenzang. Te veel gevraagd voor amateurkoren.

En dé toccata laat mooi visueel zien wat een fuga is.

Berichten: 8.614

Re: Klassieke muziek

PeterPan schreef:Eigenlijk jammer dat de valse piano het clavecimbel heeft verdreven.

Zo zijn de Goldberg variationen met clavecimbel vele malen mooier dan met piano.
Je houdt van klavecimbel? Dan kan ik je absoluut de sonates van Scarlatti aanbevelen. Daar zul je wel even zoet mee zijn, want hij heeft er meer dan 560 gecomponeerd, maar het zijn meesterwerken. Scarlatti staat naast Liszt, Bach en Prokofiev in mijn lijstje van lievelingscomponisten.

Jammer genoeg zijn de meeste klavecimbeluitvoeringen van zijn werk niet meer gemakkelijk terug te vinden. Op piano zijn ze echter ook al hemels. Mijn favorieten zijn K. 1 (D mineur), K. 119 (D majeur), K. 141 (D mineur), K. 159 (C majeur) en K. 450 (G mineur).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Klassieke muziek

PeterPan schreef:Eigenlijk jammer dat de valse piano het clavecimbel heeft verdreven.

Zo zijn de Goldberg variationen met clavecimbel vele malen mooier dan met piano.
Toch kan ik zeer instemmend knikken wanner ik naar Glenn Gould zijn vertolking van de Goldberg Variationen luister.

Zelf hou ik het meest van vocale muziek. De hobo vind ik het mooiste instrument omdat deze de menselijke stem het beste weet te benaderen.

Nog even gezocht op Youtube naar wat aanvullingen op m'n lijstje:

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Klassieke muziek

Belle schreef:Persoonlijk ben ik lichtjes Chopin-verslaafd. Zijn stukken raken me echt, net als die van Rachmaninov trouwens.

Dvorak, Händel en Liszt hebben ook pareltjes, en ook Orff's Carmina Burana is zeer de moeite.

Zijn er hier nog liefhebbers van neo-klassieke (film)muziek?

Dan kan ik Clint Mansell's soundtrack van The Fountain aanbevelen! Die is echt prachtig, stukken mooier dan die van Requiem for a Dream vind ik persoonlijk. Ook Max Richter heeft leuke dingen zoals The Trees, On the nature of daylight en Embers. Recent is ook de soundtrack van The Reader best mooi, vooral geschikt als achtergrondmuziekje om te studeren, héhé ;)
Erg leuk dit topic. Zitten erg mooie stukken tussen die ik nog niet kende, zoals Comptine D'un Autre Ete L'Apres Midi.

Ik ben zelf een groot fan van film muziek, zowel klassiek als ook modern (bijv The Dark Knight van Hans Zimmer en James Newton Howard)

Bij klassieke filmmuziek moet ik direct denken aan John Williams (van o.a. Schindlers list en E.T, maar waarschijnlijk beter bekend van Jurassic Park, Harry Potter (eerste drie delen) Indiana Jones en natuurlijk Star Wars).

Clint Mansell ken ik tot nu toe alleen van de film Sahara. Ik zal The Fountain eens opzoeken.

Edit: Oops, tuurlijk ken ik het stuk Requim for a Dream wel. Ik wist alleen niet dat die van Clint Mansell was
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Klassieke muziek

Absolute toppers voor mij:

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski - Ouverture 1812

Jean Sibelius - Finlandia

Andere werken kan ik ook wel smaken maar daar kan ik helaas nooit namen op plakken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer