Fysica overleven met filosofie?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 112

Fysica overleven met filosofie?

Hallo,

Ik droom ervan -- ongetwijfeld zoals velen op dit forum -- om theoretisch fysicus te worden en me volop met research bezig te houden en te... theoretiseren (op koste van de staat natuurlijk ;) en mogelijk zelfs in het buitenland *crosses fingers*)

Eerst dacht ik wiskunde te combineren met fysica, 2 bachelors. Op de infodag in Leuven raadden sommigen mij dit aan (dat valt zeker te doen en wordt wel vaker gedaan!), anderen mij dit af (is helemaal niet nodig, je ziet de nodige wiskunde, zeker als je minor wiskunde + keuzevakken wiskunde neemt...)

Ik heb ook een tijdje terug de openlesweek gevolgd in Leuven en de les die mij daar het meest intrigeerde, was die van filosofie. Ik hou echt van fysica, maar ik denk dat een jaar daar non-stop mee bezig zijn monotoon kan zijn, terwijl filosofie juist die (interessante) extra dimensie van afwisseling kan bezorgen. Valt dat te doen, filosofie en fysica? Ze komen tenslotte voort uit één en hetzelfde principe, al is dat nu al een paar honderd jaren uiteen aan het lopen.

Ziet iemand anders in wat ik bedoel? Gaan sommigen voor hetzelfde? Hebben sommigen iets gelijkaardigs gedaan of wensen ze dat ze het hadden gedaan? En valt het te doen -- het gaat wel sowieso denk ik, maar moet je echt je leven opofferen -- of erger, gaat het tenkoste van je belangstelling voor fysica? :P

BTW: Ik ben trouwens niet per sé gefixeerd op Leuven -- mijn ma stelt zelfs Delft voor, al denk ik dat dat eerder technisch gericht is en niet ideaal voor theoretische fysica...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fysica overleven met filosofie?

Het valt perfect te doen ;) toevallig zit er nu bij mij in het 1ste iemand die exact doet wat jij vraagt :P Het is idd wel harder werken, je doet uiteindelijk 2 richtingen tgl...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Fysica overleven met filosofie?

Zelf ben ik niet zo fysisch aangelegd maar het lijkt mij zeker een mooie en vooral vruchtbare combi.

Van Rijksuniversiteit Groningen weet ik dat je de richting Wijsbegeerte van een bepaald wetenschapsgebied kunt volgen. In jouw geval zou dat dan 'Filosofie van de natuurwetenschappen in brede zin' zijn. Deze richting duurt zes jaar waarbij je onder voorwaarden een beurs van vijf jaar kunt krijgen. Je studeert dan af in twee studies.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fysica overleven met filosofie?

Als ik eerlijk mag zijn: als je zeker voor theoretisch fysicus wil gaan, dan raad ik wiskunde + fysica aan. Filosofie is niet onnuttig, maar minder nuttig dan degelijke wiskunde (+ de aspecten van filosofie die nuttig zijn, kan je je nog steeds eigen maken). Dat is natuurlijk een persoonlijke mening, en als je erg gemotiveerd en doelgericht bent, kan je er waarschijnlijk meer uithalen dan ik nu inschat. Als je niet zeker bent, tja, wie ben ik dan om suggesties te doen.

Berichten: 112

Re: Fysica overleven met filosofie?

Driekse - Interessant! Weet jij meer af van de specifieke situatie? Hoeveel tijd die persoon bijvoorbeeld overheeft voor enige vorm van een sociaal leven, of die zijn vakanties moet opofferen, hoe hij de overlap van lessen/examens oplost, ... ?

nabob - In Leuven, als je filosofie doet, moet je ook een ondertak nemen, zoals bijvoorbeeld fysica, zodat 2/3 van je studies filosofie is en 1/3 fysica -- natuurlijk is dit dus niet een volledig diploma fysica. Ik vermoed dat jij nog iets anders bedoelt, dus echt een programma waarbij je je diploma behaalt voor fysica én filosofie (aangezien je een jaar langer studeert)? Dat lijkt me erg geschikt. Aan de andere kant is Groningen wel heel ver weg en alleen daarvoor naar daar gaan is mss een beetje extreem.

eendavid - Dat is zeker waar, zo dacht ik eerst ook. Maar ik vroeg me af waarom ik fysica wou doen/theoreticus fysicus wil worden -- wegens zelfontplooiing. Voor dezelfde reden wil ik filosofie doen. Maar goed, wiskunde sluit inderdaad beter aan bij mijn uiteindelijke ambities. Maar ik wil niet gewoon combineren om te combineren. Ik werd verteld dat met een minor (dat houdt een "specificatie vanaf het 2e jaar" in) in wiskunde + keuzevakken wiskunde, beiden mogelijk IN mijn opleiding fysica, ik alles zou hebben wat ik nodig heb voor theoretische fysica. Niet eens? Ik weet het niet.

Bijvraagje: Wat zou moeilijker zijn, combinatie fysica-wiskunde of fysica-filosofie? Het eerste heeft zwaardere vakken, maar ook meer vrijstellingen door overlapping...

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Fysica overleven met filosofie?

Nou heb ik niet echt zoveel ervaring in combinaties op dat niveau, maar ik vind de combinatie Fysica/Filosofie wel heel interessant. Ik denk dat je daardoor wel meer jezelf ontplooit inderdaad. Denk ook niet dat wiskunde nodig is om erbij te doen. Ik kan je geen formeel advies bieden, maar ik ga voor de combinatie Fysica/Filosofie. ;)
My mind tells me i'm wrong but my thoughts won't believe you. what will i do?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Fysica overleven met filosofie?

Driekse - Interessant! Weet jij meer af van de specifieke situatie? Hoeveel tijd die persoon bijvoorbeeld overheeft voor enige vorm van een sociaal leven, of die zijn vakanties moet opofferen, hoe hij de overlap van lessen/examens oplost, ... ?
Hoeveel sociaal leven je overhoudt hangt af van je vermogen om te opteren op wat je oppikt in de lessen...hij heeft een beter sociaal leven als mij, in de zin van: hij moet er minder voor blokken als ik om te slagen en kan dus vrij vak uitgaan :P Lessen overlappen natuurlijk wel wat, al valt dat in het 1ste jaar nog goed mee :P

Overlap van examens lost zichzelf op, de proffen zijn zeer meegaand daarin, niettemin, verwacht je wel aan examenreeksen van 9 tot 10 vakken...Dat in 3 weken plaatsen blijft een helse karwei ;)

Wat je bijv ook kan doen om toch nog wat meer wisk te hbb is: bij Filosofie kan je een minor wiskunde erbij kiezen, dan heb je dezelfde vakken als in Fysica minor wiskunde en kan je daar voor een iets lichter progr zorgen door de overlappingen in beide minoren...
Bijvraagje: Wat zou moeilijker zijn, combinatie fysica-wiskunde of fysica-filosofie? Het eerste heeft zwaardere vakken, maar ook meer vrijstellingen door overlapping...
Dat hangt af van je interesses ed; als je heeeeeel sterk bent in wiskunde, dan zal filosofie zwaarder zijn. Ben je nu juist goed in de "andere" manier van denken die bij Filosofie komt kijken, dan zal wiskunde zwaarder zijn ;) Hft volgens mij geen sluitend antwoord deze vraag.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 412

Re: Fysica overleven met filosofie?

Filosofie kan je ook later nog volgen. Veel universiteiten bieden de mogelijkheid om 's avonds lessen filosofie te volgen en zo een diploma te behalen. Misschien is dat een optie voor later?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 469

Re: Fysica overleven met filosofie?

Ik vermoed dat jij nog iets anders bedoelt, dus echt een programma waarbij je je diploma behaalt voor fysica én filosofie (aangezien je een jaar langer studeert)?
Dat bedoel ik inderdaad. Je combineert twee studies tot één waarbij je voor beide een bul kunt ontvangen. Zo heb ik het althans begrepen. Wanneer je googled op 'wijsbegeerte van een bepaald wetenschapsgebied' zul je zien dat er meer universiteiten in Nederland zijn die dit programma aanbieden. Je kunt dan vast wat dichter bij huis vinden. Aan de nadere kant is Groningen natuurlijk wel een hele leuke stad...
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fysica overleven met filosofie?

..., ik alles zou hebben wat ik nodig heb voor theoretische fysica. Niet eens? Ik weet het niet.
Een opleiding an sich is nooit voldoende om een goed theoretisch fysicus te worden. Ze kan je enkel de juiste ingrediënten bieden. Dat gezegd zijnde, een goed theoretisch fysicus heeft geen tweede opleiding nodig, en geraakt er met de opleiding fysica alleen. Vanuit het perspectief zelfontplooiing zijn er vele extra mogelijkheden; ze zijn allicht allen even interessant. Op dat vlak denk ik dat je eigen interesses de enige zinvolle raadgever zijn. In die zin zeg ik dus: eens.

Als je zuiver vraagt: wat helpt me om een beter theoretisch fysicus te worden, dan is het antwoord niet om een extra opleiding te volgen, maar wel om veel tijd aan fysica te besteden ('beyond' het studeren van het lesmateriaal). Dikwijls (zeker in het begin) is het echter moeilijk om de motivatie te vinden om op jezelf fysica te doen zonder de beloning van de examens. Een oplossing daarvoor is om extra vakken te volgen, die liefst zo nauw mogelijk aansluiten bij je noden. Omdat je zeker in het begin best het standaardpakket van vakken volgt, leidt dat al snel tot het volgen van wiskundevakken, en een kleine extra inspanning levert je een extra diploma. Met filosofie zie ik eerder fysicatijd weggeroofd worden, dus vanuit dit perspectief zeg ik: niet eens.

Kortom, er valt qua algemene vorming niets af te dingen aan de combinatie die je voorstelt. Alleen dat een goed fysicus zoveel mogelijk tijd in fysica investeert (net zoals een goed filosoof zoveel mogelijk tijd in filosofie investeert).

Berichten: 379

Re: Fysica overleven met filosofie?

Dit topic interreseert me heel veel gezien het feit dat ook ik me in zowel fysica als filosofie interreseer. Net zoals de topic starter ben ook ik bijna aan mijn studiekeuze toe maar ik wens toch volgende te zeggen aan Carbon.

Zelf denk ik veel na over een verscheidenheid aan problemen en deze zijn vaak van fylosofische aard. Wanneer hier antwoorden op worden gezocht kan men zowat alles aan vernuft gebruiken opdat het zou kloppen in een bepaald kader opgesteld door beperkte zintuigelijke waarneming. Filosofie betreft in zekere zin een beschrijving van onze wereld en fysica die van de wereld op zich. Het lijkt me daarom geen goed idee om fysiche ideen te veralgemenen en toe te passen op filosofie omdat sommigen filosofische zouden kunnen toepassen op de fysica.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Fysica overleven met filosofie?

Filosofie studeren lijkt me echt onnutig om een theoretisch fysicus te worden. Trouwens de kennis die je opdoet als je filosoefie studeert is perfect te halen uit zelfstudie omdat je toch gewoon veeeeel moet lezen en dan kan je in je vrije tijd gewoon boeken lezen die de filosofische topics die jou intreseren aansnijden. Daarenboven is bezig zijn met theoretische fysica volgens mij zoizo onlosmaakbaar fan filosoferen en kom je zoizo in contact met de filosofie die achter de theorien die je bestudeert. Trouwens waarom kan ej niet gewoon 1 studie doen ... heb jij enig idee hoe veel werk 1 studie al is ... waarom wil per ce 2 studies doen ? Als je dan TOCH perce theroretisch fysicus wilt worden is wiskunde zoizo nuttiger.... weet goed dat bv einstein hulp ging halen bij mensen die veel beter waren in wiskunde dan hijzelf(lees wiskundigen). Omdat hij niet altijd zijn eigen theorien vlot kon uitdrukken in wiskunde omdat hij daar nooit veel aandacht had aan besteed in zijn studententijd. het is dus een enorm voordeel om een heeel grondige kennis te hebben van de wiskunde. leuke anekdote is dat een collega van eisntein na het lezen van zijn relativiteitstheorie (die nog niet echt in wiskunde was gegoten) einstein bijna sneller was afgeweest met het op de proppen komen van een volledige wiskundige theorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Fysica overleven met filosofie?

Tot nu toe ging het altijd over 2 studierichtingen tegelijk of een Major Minor systeem met modeltraject. Nu ben ik niet perfect geïnformeerd over hoe je een studiepakket krijgt, maar ik dacht dat je los van de Major-Minor structuur ook een speciaal traject kan aanvragen, je stel dan ongeveer zelf je lessenpakket samen, dat uiteraard eerst moet goedgekeurd worden, door o.m. de betreffende faculteiten. Nu ik herhaal dat ik er niet veel vanaf weet, maar ik meen dat toch al eens gehoord te hebben. Zoiets wordt dan ISP (Individueel Studie Programma) genoemd. Meestal heeft ISP wel een negatieve bijklank, omdat het meestal gaat over studenten, die gedeeltelijk hun eerste jaar opnieuw doen, maar al voorafnames doen van hun volgende jaar. Maar naar mijn idee kun je ISP ook positief invullen. Het aantal vakken staat bijvoorbeeld ook niet vast, je kan makkelijk uitbreiden. Al zou ik wel eerst wat meer informatie inwinnen, want zoals ik al 2x zei. Ik meen het zo begrepen te hebben, maar ik kan me ook vergissen, voordeel is denk ik dat je bijvoorbeeld zo geen 2 studierichtingen tegelijk zou doen, maar bijvoorbeeld 1,5. Je neemt bijvoorbeeld volledig Fysica en doet bijvoorbeeld al de helft van de vakken Filosofie.

Verder zou je je voor de keuze van de universiteit ook kunnen baseren op de lijst van beste universiteiten ter wereld: http://www.knack.be/nieuws/wereld/site72-s...42.html?cid=rss
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Fysica overleven met filosofie?

Verder zou je je voor de keuze van de universiteit ook kunnen baseren op de lijst van beste universiteiten ter wereld: http://www.knack.be/nieuws/wereld/site72-s...42.html?cid=rss
Dat mensen zo op dergelijke lijstjes reageren is één van de redenen waarom ik tegen dergelijke lijstjes ben. Ik denk niet dat het nodig is om uitgebreid dit specifieke lijstje te bekritiseren (maar vergelijk eens hoe goed de universiteit waaraan de onderzoeker verbonden is het doet in vergelijking met andere lijstjes ;) ). Afhankelijk van de interesses die je hebt zal de ene universiteit meer geschikt zijn dan de andere universiteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Fysica overleven met filosofie?

Volgens mij bestaan er ook lijsten per faculteit. Of een onderverdeling tussen onderzoek en onderwijs.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Reageer