[thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 300

[thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

ik moet enkel vragen rond de adiabatische expansie van een gas oplossen de meest gaan goed maar met deze zit ik een beetje vast ;)

"kan je uitdrukking geven voor de optrendende kracht? is deze tijdsafhanklijk?"

ik was een beetje aan het zoek in de richting van ΔW=
\( \int_{v_1}^{v_2} P dV \)
en dan uit de arbeide de kracht hallen maar dit lijk mij niet echt goed kan iemand mij een hint geven hoe ik het moet doen verder denk ik dat het tijdsafhanklijk is maar dat is meer vermoeden dan weten maar ik neem aan dat ik dit wel zal kunnen beantwoorden nadat ik de uitdruking heb gevonden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

Zodat de rest van de wereld ook begrijpt waar dit over gaat zul je toch echt de VOlLEDIGE tekst van de vraag moeten posten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 300

Re: [thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

dat was de vraag leterlijk maar zal even de vorig en de volgende vraag ook over type deze kon ik wel dus daar heb ik geen hulp voor nodig maar dan is het nu hooplijk duidekijlker

de vragen:

1) wat gebeurt bij een adiabatische expansie van een gas? met welke wet kan dit proces beschreven worden?

2) kan je uitdrukking geven voor de optrendende kracht? is deze tijdsafhanklijk?

3) Mag je de wet van Bernoulli toepassen? waarom wel\ waarom niet?

meer staat er niet op mij blad

voorduidleijkheid alleen vraag 2 vormde een probleem en wat ik daar vooral niet aan snap is wat ze nu eigenlijk bedoelen met optrendende kracht

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: [thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

Mogelijk kun je het volgende topic eens lezen en eventueel contact opnemen met de lui daar.

Gaat denk ik om ongeveer hetzelfde . Dus temperatuuraf of toename bij drukverlaging of verhoging.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=102314

Berichten: 300

Re: [thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

jadatis schreef:Mogelijk kun je het volgende topic eens lezen en eventueel contact opnemen met de lui daar.

Gaat denk ik om ongeveer hetzelfde . Dus temperatuuraf of toename bij drukverlaging of verhoging.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=102314
al vast bedankt voor de tipe maar het probleem is niet echt dat ik er geen berekening mee kan maken het probleem is dat ik niet begrijpe wat ze bedoelen met het roode deel
2) kan je uitdrukking geven voor de optrendende kracht? is deze tijdsafhanklijk?
optrendende kracht wat bedoelen ze hiermee de drukverandering???

misschien nog een extra geven alwel het nergens op het blad staat denk ik dat we er wel van uit mogen gaan dat het hier om een ideal gas gaat.
ik was een beetje aan het zoek in de richting van ΔW=
\( \int_{v_1}^{v_2} P dV \)
en dan uit de arbeide de kracht hallen maar dit lijk mij niet echt goed kan iemand mij een hint geven hoe ik het moet doen verder denk ik dat het tijdsafhanklijk is maar dat is meer vermoeden dan weten maar ik neem aan dat ik dit wel zal kunnen beantwoorden nadat ik de uitdruking heb gevonden
even mezelf toe lichten ik was aan het denken met mechanica in mijn achtehoofd waar W=
\( \overrightarrow{F}*\overrightarrow{X}\)
om uit de formul die ik kennen nammelijk: ΔW=
\( \int_{v_1}^{v_2} P dV \)
dan via de arbeid de kracht maar dat lukt me niet echt.

edit klaar

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

Druk is gelijk aan kracht per oppervlakte-eenheid. Verder geldt voor ieder object dat de oppervlakte en het volume aan elkaar gerelateerd zijn. Voor een cilinder geldt bijvoorbeeld V=A*h, waarbij A de oppervlakte van de dwarsdoorsnede is. Voor een bol geldt natuurlijk een andere relatie, maar de manier van werken blijft hetzelfde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

2) kan je uitdrukking geven voor de optrendende kracht? is deze tijdsafhanklijk?
Bedoeld wordt natuurlijk: optredende kracht.

De bedoeling van die 3 vragen is voor mij niet duidelijk zonder de context van de begeleidende leerstof. Het is niet eens duidelijk hoe het gas expandeert: in een cylinder met zuiger? of via een straalpijp? of .........?

Voor een zuiger geldt: kracht F = p * A

Maar als het gas via een straalpijp expandeert dan is de kracht die de gasstroom op een oppervlak waartegen het stroomt uitoefent gelijk aan:

F = 0,5 * ρ * v2 * A
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 300

Re: [thermodynamica] adiabatische expansie van een gas

De bedoeling van die 3 vragen is voor mij niet duidelijk zonder de context van de begeleidende leerstof. Het is niet eens duidelijk hoe het gas expandeert: in een cylinder met zuiger? of via een straalpijp? of .........?


voor mij eerste ook niet maar na het nog eens na te vragen weet ik het nu wel het is voor een straalpijp (had naar mijn mening beste in de vraag mogen staan). dus bedankt voor de hulp en moeite.

Reageer