[scheikunde] buffer maken met nah2po4, na2hpo4 en hcl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] buffer maken met nah2po4, na2hpo4 en hcl

Goedenavond allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum dus neem me mijn foutjes en evt. ongepastheden niet kwalijk, ik doe alleen maar m'n best.

Ik zit in VWO 6 en wij zijn op het moment druk bezig met het afsluiten van allerhande vakken. Daar horen natuurlijk ook practica voor scheikunde bij. allemaal leuk en aardig, zij het niet dat ik er allemaal geen yota van snap.

Vandaag had ik een proefje waarbij ik een griotje moest inkoken, wie verzint zoiets :s, maar goed. Proefje verknald, geen resultaat, verkeerde oplossingen, niet belangrijk meer.

Echter, nu heb ik mijn proef van tevoren al gekregen, zodat ik wat meer voorbereidingstijd heb. Ik hoop dus dat jullie me hier al wat opweg kunnen helpen.

De proef is als volgt. Ik moet de buffercapaciteit van een fosfaatbuffer gaan bepalen die ik zelf moet gaan maken. Buffercapaciteit kom ik wel uit, maar ik snap nog steeds niet hoe ik een buffer moet maken.

De buffer moet allereerst een pH van 7,4 hebben, en de H2PO4- ionenconcentratie moet 0,20 mol/liter zijn. Ik neem aan dat ik dus een buffer moet krijgen van H2PO4- enerzijds en HPO4-- anderzijds. Ook heb ik beschikking over HCl. En hier stopt mijn begrip.

Mijn vraag aan jullie, hoe mak ik die buffer, hoeveel van alles. De stoffen die ik kan gebruiken staan in de titel vermeld, maar hier nogmaals: NaH2PO4, Na2HPO4 en HCl

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Bij voorbaat dank, Joeri

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: [scheikunde] buffer maken met nah2po4, na2hpo4 en hcl

Hoi

kijk eens op

www.daltonvoorburg.nl/file/16041/1118174817/Het+maken+van+een+bufferoplossing.doc

daar staat een compleet uitgelegd voorbeeld


s6

De proef is als volgt. Ik moet de buffercapaciteit van een fosfaatbuffer gaan bepalen die ik zelf moet gaan maken. Buffercapaciteit kom ik wel uit, maar ik snap nog steeds niet hoe ik een buffer moet maken.

De buffer moet allereerst een pH van 7,4 hebben, en de H2PO4- ionenconcentratie moet 0,20 mol/liter zijn. Ik neem aan dat ik dus een buffer moet krijgen van H2PO4- enerzijds en HPO4-- anderzijds. Ook heb ik beschikking over HCl. En hier stopt mijn begrip.

Mijn vraag aan jullie, hoe mak ik die buffer, hoeveel van alles. De stoffen die ik kan gebruiken staan in de titel vermeld, maar hier nogmaals: NaH2PO4, Na2HPO4 en HCl

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Bij voorbaat dank, Joeri

[/quote]

Reageer