Stroomspiegels

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Stroomspiegels

Beschouw onderstaande schakeling

Afbeelding

Als je nu kijkt naar fig 8-1b, dan zie je dat de verbinding tussen de transistor van eerste tak (links te beginnen) en de rest van de verbinding dwars door de transistor loopt van de tweede tak. Loopt die hier eigenlijk (in realiteit) gewoon onderdoor, of loopt die verbinding er echt gewoon dwars door. Zoja, wat zijn hier de gevolgen van?

Alle extra uitleg bij fig 8-1b is welkom, hij is voor mij niet echt duidelijk.

Bedankt!
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 7.068

Re: Stroomspiegels

De gates van de drie transistoren aan de onderkant zitten allemaal aan elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Stroomspiegels

Aha, dat verklaart al veel ;)

Bedankt!

Edit: wat ik ook nog raar vindt: de bovenste transistoren in de tweede en derde tak staan precies ondersteboven. Normaal loopt de stroom door een transistor van drain naar source (volgens conventie), maar dat is hier toch niet meer?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 12.262

Re: Stroomspiegels

De onderste zijn n-type fets, de bovenste p-type. Voltages op drain en source zijn dus 'omgekeerd', analoog aan npn en pnp bipolaire transistors.
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Stroomspiegels

Dit is de cursus van bob puers, of iemand heeft het van hem gestolen...

Dan zou je het verschil onderhand al moeten weten tussen nmost en pmost..

Ik begrijp dat de bedoeling is zo'n goedkoop mogelijke stroombron te bouwen, door gebruik te maken van een spanningsbron, een weerstand, een impedantie die moet aangestuurd worden en twee transistoren.

In tak 1, 2 en 4 zie je dat de VGS groter is dan VT1,VT2 en VT4 (nmosts) daardoor gaat de stroom lopen van Drain naar Source.

Doordat in tak 2 en 3 de Source(waar het pijltje staat= pmost) wordt aangestuurd door VDD, is VGS groter dan VT(aangezien de spanning hier van Source naar Gate gemeten wordt (pmost), zie pijltje) en gaat de stroom van source naar drain lopen .

VT en K bepaalt de verhouding, hier 1/5de van i IN.

De impedanties hebben dan beiden een constante stroom, 1tje het vijfvoud van de andere zonder dat er effectief een stroombron aan te pas komt

Reageer