Belasting onder een hoek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 27

Belasting onder een hoek

Ik heb het volgende probleem waarbij ik de doorbuiging en hoekrotatie wil bereken (zie figuur). De doorsnede (loodrecht op de balk dus) is cirkelvormig.

Ik ken de formules wel voor balken die horizontaal staan. Ik weet echter niet waar ik zaken moet aanpassen indien deze balk schuin staat. Moet ik gewoon gebruiken van de lengte L(zie figuur) en de afmeting van de doorsnede aanpassen tot een ellips? Of moet er iets anders gebeuren?

Alvast bedankt,

fil
Bijlagen
Schuin.jpg
Schuin.jpg (7.3 KiB) 493 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Belasting onder een hoek

Draai je figuur 45° naar rechts; ontbindt de kracht; en reken dan uit. Wiskundig gezien kan je achteraf je resultaat gaan omwerken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 1

Re: Belasting onder een hoek

Hallo fil,

ontbind de kracht P in een kracht loodrecht op de staaf en een kracht evenwijdig met de staaf 1/2*wortel2.

De kracht loodrecht heeft een hefboom gelijk aan de lengte van de staaf.Deze lengte en kracht voer je in de doorbuigingsformule in De kracht evenwijdig is een trekkracht en geeft geen doorbuiging.

Bor

Reageer