[scheikunde] berekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

[scheikunde] berekeningen

Heey!

Ik moet voor scheikunde een po maken met als onderwerp: de analyse van eierschalen..

Hierbij moet ik onder andere de massapercentage carbonaat bepalen en de massapersentage calcium- en magnesium ionen aantonen m.b.v. neerslagreacties..

Bij het bepalen van de massapercentage carbonaat heb ik zoutzuur (10 mL 1M) toegevoegd aan 0,3 gram eierschalen. Ik moet op 2 manieren het massapercentage bepalen: door middel van gas opvang en terugtitratie van de overgebleven zoutzuur.

Bij het aantonen van de massapercentage calcium- en magnesium ionen heb ik van wat ik getritreed heb 10 mL gepakt en dat heb ik laten reageren met NaPO4.. De neerslag die eruit kwam heb ik gefiltreerd en daar bleef een residu van 0,33 gram over.

Aangezien ik een drama ben in scheikunde en ik nergens in mijn boek iets kan vinden, heb ik dus geen idee wat ik nu moet doen. Iemand van jullie enig idee (vast wel) in welke stapjes je dit moet berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] berekeningen

Lukt dat opvangen van gas, en die terugtritratie met zoutzuur? Zo ja, wat zijn de resultaten?

Moet je calcium- en magnesium apart aantonen, of mogen die samen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [scheikunde] berekeningen

De proef is gelukt ja..

Met de gasopvang ontstond er 83,42 ml gas (CO2)

En de terugtitratie heb ik 3 keer gedaan.

De eerste keer hadden we 32,05 ml nodig voordat de kleur omsloeg. Bij de tweede keer 34,26 en bij de derde keer 33,18.

En de calcium- en magnesium ionen mogen volgens mij samen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] berekeningen

83,42 mL CO2, met hoeveel mol CO2 komt dat overeen?

Met hoeveel mol carbonaat komt dat overeen?

Met hoeveel gram carbonaat komt dat overeen?

Hoeveel procent is dat van het aantal grammen eierschaal?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [scheikunde] berekeningen

83,42 mL CO2, met hoeveel mol CO2 komt dat overeen?

Dit doe je toch door van volume naar massa te rekenen. En daarna van massa door naar chemische hoeveelheid?

Dat heb ik in ieder geval gedaan en toen kwam ik uit op: 3,76 x 10-3 mol

Kan dit een beetje kloppen?

Met hoeveel mol carbonaat komt dat overeen?

Hier wist ik niet precies wat ik moest doen.. Ik heb maar wat gedaan met verhoudingen

Ik had als formule: CaCO3 (s) + 2 HCl (l) = CO2 (g) + H2O (l) + CaCl2 (s)

En dan als verhouding CaCO3 : CO2 1 : 1, maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat dat niet klopt..

Als dat niet klopt, kloppen de volgende berekeningen natuurlijk ook niet..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] berekeningen

Carootjeh schreef:83,42 mL CO2, met hoeveel mol CO2 komt dat overeen?

Dit doe je toch door van volume naar massa te rekenen. En daarna van massa door naar chemische hoeveelheid?

Dat heb ik in ieder geval gedaan en toen kwam ik uit op: 3,76 x 10-3 mol

Kan dit een beetje kloppen?
Dit kan een beetje kloppen, maar dat kan ook geheel toeval zijn. 1 mol gas bij 20°C (je vermoedelijke meettemperatuur) neemt een volume in van ca 24 dm³. Waarom, en vooral ook hoe, jij de massa erbij haalt is me een raadsel. Hoe dan ook, een beter antwoord is vermoedelijk 0,08342 L / 24 L/mol = 0,003476 mol.
Met hoeveel mol carbonaat komt dat overeen?

En dan als verhouding CaCO3 : CO2 1 : 1, maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat dat niet klopt..
Klopt prima hoor, daarvoor zijn die reactievergelijkingen precies bedoeld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [scheikunde] berekeningen

EXCUUS.

IN plaats van je bericht te beantwoorden heb ik het kennelijk per ongeluk overschreven ;)


Je schreef iets als:
Bij ethanol deden we het ook zo, van volume via dichtheid naar massa, en dan via molmassa naar mol
Dat kan inderdaad ook ;) , maar is voor gassen een zó ongebruikelijke omweg dat ik daar niet eens aan dacht. Om het even welk gas neemt bij 0°C en standaarddruk namelijk 22,4 L volume in, bij 25°C 24,5 L (kun je allemaal netjes uitrekenen met de algemene gaswet). Jij komt zo overigens wel onderweg aan de massa koolzuurgas, maar ja, daar zocht je niet naar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] berekeningen

OK, goeie knop ditmaal. Zie bericht hierboven.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [scheikunde] berekeningen

Dus kan ik gewoon verder rekenen met 3,76 x 10-3 mol?

Want met die verhouding 1:1 had ik ook 3,76 x 10-3 mol carbonaat (ik wist niet hoe ik anders op het aantal mol carbonaat moest komen)

Toen heb ik op dezelfde manier als het vorige dit van mol naar massa berekend. En dat antwoord gedeeld door de 0,3 gram eierschalen en dan weer x 100%. En dan kom ik volgens mij op een massapercentage uit.

Moet ik de massapercentage van de calcium- en magnesium op dezelfde manier ofzo berekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] berekeningen

Dus kan ik gewoon verder rekenen met 3,76 x 10-3 mol?
ja, op zijn best zit je er een tikje naast omdat je warme CO2 meet en met de dichtheid van koude CO2 rekent. Beter neem je mijn berekening.
Want met die verhouding 1:1 had ik ook 3,76 x 10-3 mol carbonaat
doorrekenfouten zullen vast niet gerekend worden?
(ik wist niet hoe ik anders op het aantal mol carbonaat moest komen)
dat deed je op de enig mogelijke en overigens prima manier.
Toen heb ik op dezelfde manier als het vorige dit van mol naar massa berekend. En dat antwoord gedeeld door de 0,3 gram eierschalen en dan weer x 100%. En dan kom ik volgens mij op een massapercentage uit.
je stappenplan klopt.
Moet ik de massapercentage van de calcium- en magnesium op dezelfde manier ofzo berekenen?
daarvan heb je geen volume, maar moet je weer naar je reactievergelijking kijken. Uit je terugtitratie moet je halen hoeveel mol Cl uit HCl er werkelijk verbruikt is, en dat omrekenen naar een molhoeveelheid Ca. Dat weer naar een massa Ca.

(Als je niet de verhouding Ca/Mg kent kun je niks zeggen over massapercentages Ca en Mg. Ga er maar van uit dat de eierschaal alleen CaCO3 bevatte, (tenzij je die verhouding Ca/Mg op een nog andere wijze kreeg of moest bepalen) en bereken het massapercentage calcium. .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [scheikunde] berekeningen

Ik moet ook nog eens het massapercentage carbonaat bepalen met terugtitratie van de overgebleven zoutzuur.. (ik weet ook niet waarom ik het 2 keer moet bepalen)

Maar moet ik met de terugtitratie niet een andere formule gebruiken? Ik dacht dat ik daarmee zoiets moest gebruiken: HCl (l) + NaOH (l) = H2O (l) + NaCl (s)

En hoe kan ik uit mijn terugtitratie halen hoeveel Cl er uit HCl verbruikt is?

(sorry voor de vele vragen, ik ben echt niet goed in scheikunde, zoals ik al gezegd had ;) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] berekeningen

Stel je gooit X mol HCl bij je eierschalen. 2Y mol HCl wordt verbruikt om Y mol CO2 te produceren. Er blijft dan (X-2Y) mol HCl over. Als je terugtitreert zul je dus (X-2Y) mol NaOH verbruiken.

Andersom met rekenvoorbeeld:

Je voegde (bijvoorbeeld) 1,2 mol HCl aan je eierschalen toe.

Je terugtitratie kost je echter (bijvoorbeeld) 0,5 mol NaOH

Er is dan 0,7 mol HCl "verbruikt" in de reaktie met de eierschalen, want anders had je 1,2 mol NaOH nodig gehad.

je reactievergelijking luidde: CaCO3 (s) + 2 HCl (l) = CO2 (g) + H2O (l) + CaCl2 (s)

dat heeft dan blijkbaar 0,35 mol calciumcarbonaat opgelost, waarbij dus 0,35 mol Ca en 0,35 mol CO2 ontstonden

0,35 CaCO3 (s) + 0,7 HCl (l) = 0,35 CO2 (g) + 0,35 H2O (l) + 0,35 CaCl2 (s)
(sorry voor de vele vragen, ik ben echt niet goed in scheikunde, zoals ik al gezegd had ;) )
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en per se beter willen weten ook.

En zolang je vragen stelt op een manier zoals hierboven, dwz helder, zélf aan het werk, en reagerend op vragen en opmerkingen, dan ben je hier 24/7 welkom. (en ga je het vast nog wel een keer snappen ook ;) )

Als je nooit wat vraagt leer je ook nooit wat. probeer hier vooral de logica te zien. En als je met die omwegberekening zoals die ethanolmethode losgelaten op koolzuurgas overweg kunt, kun je dit ook.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: [scheikunde] berekeningen

Die omwegberekening lukte me nog, maar dit vind ik toch iets moeilijker..

Die terugtitratie snap ik totaal niet.

En met die massapercentage calcium had ik 10mL van dat getritreerde spul laten reageren.. Daar kwam een neerslag uit, dan hebben we gefiltreerd en daar kwam 0,33 gram residu uit.. Moet ik daar dan niks mee doen?

Berichten: 12

Re: [scheikunde] berekeningen

Het zal wel helemaal niet kloppen, maar ik heb in ieder geval iets geprobeerd:

1 mol L-1 natronloog

Eerste x was er 32.05 mL natronloog nodig

2e keer 34,26 mL natronloog

3e keer 33.18 mL natronloog

Voordat het omsloeg

Gemiddelde: (32,05 + 34,26 + 33,18) / 3 = 33,16 mL

Aantal mol:: 1 …

Aantal L:: 1 33,16 x 10-3

(1 x (33,16 x 10-3)) / 1 = 0,03316 mol

Ik voegde 1,0 mol HCl aan de eierschalen toe.

De terugtitratie kostte echter 0,03316 mol NaOH

Er is dan 0,96684 mol HCl verbruikt in de reactie met de eierschalen, want anders had je 1,0 mol NaOH nodig gehad.

Je reactievergelijking luidde: CaCO3 (s) + 2 HCl (l) = CO2 (g) + H2O (l) + CaCl2 (s)

Dat heeft dan blijkbaar 0,48342 mol calciumcarbonaat opgelost, waarbij dus 0,48342 mol Ca en 0,48342 mol CO¬2 ontstonden

0,48342 CaCO3 (s) + 0,96684 HCl (l) = 0,48342 CO2 (g) + 0,48342 H2O (l) + 0,48342 CaCl2 (s)

0,48342 mol Ca

molaire massa Ca = 40,08 g mol-1

Aantal mol:: 0,48342 1

Aantal gram:: ...

40,08

(0,48342 x 40,08) / 1 = 19,3754736 gram

0,33 gram in 10 mL = … gram in 1 L (0,33 x 1) / (10 x 10-3) = 33 gram

(19,3754736 / 33) x 100% = 58,71%

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] berekeningen

Carootjeh schreef:Het zal wel helemaal niet kloppen, maar ik heb in ieder geval iets geprobeerd:

1 mol L-1 natronloog

Eerste x was er 32.05 mL natronloog nodig

2e keer 34,26 mL natronloog

3e keer 33.18 mL natronloog

Voordat het omsloeg

Gemiddelde: (32,05 + 34,26 + 33,18) / 3 = 33,16 mL

Aantal mol:: 1 …

Aantal L:: 1 33,16 x 10-3

(1 x (33,16 x 10-3)) / 1 = 0,03316 mol
so far so good
Ik voegde 1,0 mol HCl aan de eierschalen toe.
Nee, dat deed je niet, volgens je eerste post voegde je 10 mL 1M toe, oftewel 0,01 L van een 1 mol/L oplossing oftewel 0,01 mol HCl. In een terugtitratie móet er dan wel minder dan 10 mL 1M NaOH zijn gebruikt. Ik vermoed stiekem dat je werkte met een 0,1 M NaOH oplossing voor je terugtitratie?

Naar de rest van je berekeningswijze heb ik dan ook nog maar niet gekeken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer