[wiskunde] parameter voorstelling mantel v.e. kegel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

[wiskunde] parameter voorstelling mantel v.e. kegel

hallo iedereen, ik moet de mantel van een kegel kunnen voorstellen d.m.v. een parameter voorstelling.

de mantel van de kegel heeft als vergelijking z=sqrt(x²+y²) en met z gaande van 0 tot 2.

ik heb het gedaan in cilinder coordinaten waarbij:

x=r*cos(theta)

y=r*sin(theta)

z=r*sin(theta)*sqrt(2)

met als parameters r en theta

maar dit blijkt niet juist te zijn.

Weet er soms iemand waar mijn fout zit.

Alvas bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] parameter voorstelling mantel v.e. kegel

Dag Byte, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] parameter voorstelling mantel v.e. kegel

De fout die je maakt is dat je z ook in r en
\(\theta\)
uitdrukt, maar bij cilindercoördinaten dien je dat alleen voor x en y te doen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: [wiskunde] parameter voorstelling mantel v.e. kegel

zou het dan niet kunnen dat z= r*sqrt(2)????? want ik mag maar 2 verandelijke hebben in mijn parameter vergelijking. Ik heb heb nu gekozen omdat te doen met r en theta.

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] parameter voorstelling mantel v.e. kegel

zou het dan niet kunnen dat z= r*sqrt(2)????? want ik mag maar 2 verandelijke hebben in mijn parameter vergelijking. Ik heb heb nu gekozen omdat te doen met r en theta.
De twee veranderlijken zijn r en θ dus z=z loopt van 0 to 2.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: [wiskunde] parameter voorstelling mantel v.e. kegel

ja maar, als ik maar 2 parameters mag hebben en ik mag z niet uitdrukken in functie van r of theta, hoe moet ik dan z wel uitdrukken. of anders gezgd hoe moet ik dan de fluks hiervan bepalen????

Berichten: 4.246

Re: [wiskunde] parameter voorstelling mantel v.e. kegel

ja maar, als ik maar 2 parameters mag hebben en ik mag z niet uitdrukken in functie van r of theta, hoe moet ik dan z wel uitdrukken. of anders gezgd hoe moet ik dan de fluks hiervan bepalen????
Zoals mathreak al zei specificeer je z niet bij cilindrische coördinaten. Er geldt dus gewoon 'z=z'. Je drukt z dus niet uit in r of de hoek. Verder snap ik niet wat je bedoelt met "flux van z".
Quitters never win and winners never quit.

Reageer