[natuurkunde] rolwrijving

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[natuurkunde] rolwrijving

Heey,

Ik zit met een klein probleempje ik moet op school voor een practica de rolwrijving van een houte karretje op verschillende manieren uit rekenen alleen wil het niet echt

de proef bestaat uit 3 onderdelen

-je laat het karretje van een helling afrijden je meet dan de lengte die hij aflegd als hij uitrijd.

-je meet met een lichtsensor de hoeveelheid de hoeveelheid tijd dat de lichtstraal is onderbroken.

-En met een Newtonmeter meet je hoeveel kracht het kost om het karretje in een constante snelheid te laten bewegen

de gegevens hieruit zijn

lengte baan: 3 meter 69

hoek met grondvlak: 7 graden

tijd onderbroken lichtstraal: tussen 1.899 en 1.932

N om constant te laten bewegen: o.15 Newton

gewicht karretje: 788g

afgelegde afstand karretje afgelegd: 5 meter (zonder de helling meegerkend

zouden jullie me kunnen helpen ik heb geen iedee hoe ik nu de rolwrijving uit zou moeten rekenen

alsvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: [natuurkunde] rolwrijving

Dit hoort in huiswerk thuis.

Berichten: 13

Re: [natuurkunde] rolwrijving

Dit hoort in huiswerk thuis.
woops wist niet dat dat kon. dit is toch huiswerk enzo ?

ik heb nu wel uitgevonde hoe ik rolwrijving uit kan rekenen

alleen zit ik nogsteeds met een probleem hoe kan ik de snelheid uitrekenen hebben we daar een algemene Formule voor ?

want de rolwrijving kan ik uitrekenen met

Fres= m * a

Fz * sin(alfa)=m*a

en a kan ik uitrekenen met de gegevens alleen ik heb de snelheid van het karretje niet.

enige tips ?

Berichten: 703

Re: [natuurkunde] rolwrijving

Als het karretje met constante snelheid beweegt, is de resulterende kracht op het karretje dus 0.

De kracht van de Newtonmeter die op het karretje werkt is dus gelijk aan de totale wrijvingskracht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] rolwrijving

Die newtonmeter heet een krachtmeter of veerunster, voordat iemand een en ander gaat verwarren met de eenheid van moment of van arbeid. Een liniaal noem je ook geen metermeter ;) . Newtons of meters hoef je niet te meten, we hebben internationaal afgesproken hoe groot die eenheden zijn.

De snelheid moet je halen uit de tijd van onderbreking van de lichtstraal. Hangt van je proefopstelling af wat die tijd precies voorstelt en hoe je dat in snelheid moet omrekenen. So tell us more.......

Voor nog twee methoden voor berekening van de wrijvingskracht (onvermijdelijk inclusief luchtwrijving overigens):

1) Bovenaan de helling heeft het karretje zwaarte-energie, onderaan bewegingsenergie. Bereken de theoretische bewegingsenergie onderaan de helling. Meet de werkelijke snelheid, bereken de werkelijke bewegingsenergie, de hoeveel energie die klaarblijkelijk onderweg verloren ging is gelijk aan de arbeid die de wrijvingskracht onderweg verrichte. En arbeid W =F·s.

2) onderaan de helling heeft het karretje bewegingsenergie, na 5 meter vlakke weg niks meer. Wederom W= F·s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: [natuurkunde] rolwrijving

Jan van de Velde schreef:Die newtonmeter heet een krachtmeter of veerunster, voordat iemand een en ander gaat verwarren met de eenheid van moment of van arbeid. Een liniaal noem je ook geen metermeter ;) . Newtons of meters hoef je niet te meten, we hebben internationaal afgesproken hoe groot die eenheden zijn.

De snelheid moet je halen uit de tijd van onderbreking van de lichtstraal. Hangt van je proefopstelling af wat die tijd precies voorstelt en hoe je dat in snelheid moet omrekenen. So tell us more.......

Voor nog twee methoden voor berekening van de wrijvingskracht (onvermijdelijk inclusief luchtwrijving overigens):

1) Bovenaan de helling heeft het karretje zwaarte-energie, onderaan bewegingsenergie. Bereken de theoretische bewegingsenergie onderaan de helling. Meet de werkelijke snelheid, bereken de werkelijke bewegingsenergie, de hoeveel energie die klaarblijkelijk onderweg verloren ging is gelijk aan de arbeid die de wrijvingskracht onderweg verrichte. En arbeid W =F·s.

2) onderaan de helling heeft het karretje bewegingsenergie, na 5 meter vlakke weg niks meer. Wederom W= F·s
Helaas heb ik niet meer info omdat ik zo stom was om bij de proef niet meer gegevens te meten.

Maar met deze manier gaat het prima ik heb het net uitgerekend op 3 manieren super bedankt!!

Reageer