Springen naar inhoud

Fysica en bio-ingenieur?

• Log in om te kunnen reageren

Tudum

Tudum

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2009 - 17:52

Ik zit met een probleem voor mijn studiekeuze. Ik kan niet kiezen tussen fysica en bio-ingenieur.

Zijn er hier soms mensen die bio-ingenieur gedaan hebben en die zin hebben om te antwoorden op enkele van mijn vragen?

En weet er iemand soms een studierichting waarin fysica en biologie gecombineerd kunnen worden? En waarin er ook nog iets van economie komt, zodat ik daar toch iéts over kan leren?

Het is misschien ook nog nuttig om te vermelden dat ik in België woon, want ik vermoed dat de studierichtingen in Nederland en België niet hetzelfde zijn.
Vroeger Laura.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 maart 2009 - 18:11

Welk deel van de biologie wil je combineren? Ik heb zelf als afstudeeropdracht voor natuurkunde gewerkt aan de mechanica van het cytoskelet. Het is vrij makkelijk om vanuit de fysica biologische processen (fysisch) te beschrijven zoals mechanica en stromingen. Maar deze link moet je wel helemaal zelf maken vanuit een studie natuurkunde.

Een andere studie waar je naar zou kunnen kijken is biomedische technologie. Dit is het vakgebied waarin men bijvoorbeeld vervangende organen maakt, bijvoorbeeld een kunsthart. Of waar een plasma naald wordt onwikkeld om bijvoorbeeld kleine gaatjes in kiezen te repareren of om wonden zonder litteken en hechtingen dicht te maken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Tudum

Tudum

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2009 - 18:45

Vooral biologie op het niveau van een cel vind ik interessant. Welke dieren tot welke soort behoren en hoe hun lichaamsdelen heten interesseren me (veel) minder, en namen van planten leren doe ik al helemaal niet graag. Maar ik veronderstel dat die dingen niet te scheiden zijn? Om biologie op celniveau te kunnen begrijpen zullen delen van planten en dieren waarschijnlijk geleerd moeten worden? Of niet?

Over biomedische heb ik ook al getwijfeld, maar ik denk dat daar ook niet genoeg fysica in komt en daarbij wordt ook niets van economie gegeven denk ik? En ik heb de indruk dat bio-ingenieur een "bredere" opleiding is, en dat spreekt me wel aan.

Wat me aan fysica vooral interesseert zijn de heel kleine dingen, kwantumfysica dus denk ik. Daarover zou ik dus heel graag meer leren. Maar andere delen van fysica vind ik ook wel interessant.
Vroeger Laura.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2009 - 12:30

In Nederland is het zo dat je een biomedische technologie master kunt volgen nadat je een bachelor natuurkunde of een bachelor geneeskunde hebt gedaan, waarbij je een aantal vakken van de andere bachelor volgt.

De interesses die jij hebt in biologie en natuurkunde zijn vrij fundamenteel en zul je alleen tegenkomen als je die studies (eventueel alleen een bachelor) zelf gaat doen.

Bio ingenieur is iets wat we in Nederland geloof ik niet kennen. Als ik zo op internet zoek heeft een studie bio ingenieur een meer chemische richting met betrekking tot bijvoorbeeld landbouwkunde en milieu (hoewel gentechnologie ook aan bod komt). Volgens mij is dat niet helemaal wat je zoekt.

Het is misschien verstandig om er met een studie adviseur of met universiteiten (die hebben in Belgie vast ook voorlichtingsdagen) er over te hebben of de studie inderdaad datgene is van wat je zoekt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Tudum

Tudum

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2009 - 17:49

Ik dacht dat het ook in België mogelijk was om te wisselen tussen geneeskunde en biomedische wetenschappen, maar tussen fysica en biomedische weet ik niet... En daar vind ik ook niets van terug in de brochures die ik hier heb liggen. Al kan dat natuurlijk aan mijn zoektalent liggen ;).

Daar vreesde ik al voor. Is er echt geen mogelijkheid om die te combineren? Ik had gehoord over een minor biofysica bij fysica, maar daarin zal waarschijnlijk wat ik interessant vind aan biologie ook niet uitgebreid aan bod komen?

Misschien is dat inderdaad niet helemaal wat ik zoek...

Ik heb er al met iemand van een studiebegeleidingsdienst over gepraat, en de enige oplossing die hij zag was twee studies combineren. Maar dat vond ik nu niet meteen een goede oplossing, gezien één studie waarschijnlijk al zwaar genoeg zal zijn.

Bedankt voor het antwoorden trouwens!
Vroeger Laura.

Tudum

Tudum

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2009 - 09:02

Zijn er hier trouwens mensen die fysica studeren/gestudeerd hebben en die zin hebben om enkele vragen te beantwoorden?
Vroeger Laura.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2009 - 11:32

Ik studeer natuurkunde in Utrecht. Vraag maar raak (je kunt ook een PB sturen).
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2009 - 14:13

Je zult moeilijk een combinatie van quantum mechanica en micro-cel biologie vinden. Maar voor de rest is natuurkunde en micro biologie heel goed te combineren. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Bio-MEMS en Lab on a Chip applicaties.

Waar je dit kunt studeren weet ik niet precies. Maar dit is wel een richting die tot Master of PhD zal leiden.

Ik denk dan dus dat het geen probleem is voor je bachelor Biologie of Natuurkunde te studeren. Je kunt dan altijd nog kiezen voor een bio-natuurkundige vervolg opleiding.

Tussen natuurkunde en biologie zit natuurlijk wel scheikunde in. Misschien is dat een idee?

Tudum

Tudum

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2009 - 14:46

Bedankt voor je antwoord!

Ik was ook al beginnen denken in de richting van eerst biologie of fysica te doen, en dan met een schakelprogramma de master van de andere richting erachter te doen of zo. Maar zo kan ik natuurlijk blijven studeren, zeker als het niet van de eerste keer lukt om erdoor te zijn. En een bachelor biologie lijkt mij ook vrij "saai" (al die planten...) en fysica moeilijk.

Chemie interesseert me minder dan fysica en biologie. Ik heb de indruk dat er daarbij veel minder "begrijpen" is en veel meer "regeltjes volgen". Maar dit kan natuurlijk liggen aan wat wij in de lessen chemie zien (en hoe wij dat zien).
Vroeger Laura.

rezer

rezer

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2009 - 14:55

Is Life Science and Technology niks?
Een studie die aan de tu Delft en de uni in Leiden gegeven wordt. Ik zelf zoek ook een combinatie van beiden, ik zelf studeer momenteel werktuigbouwkunde alleen is dat me iets te veel mechanica en toen kwam dit op m'n pad. Daarbij is Delft ook een hele gezellige stad ;)
http://www.lst.delftleiden.nl/

Tudum

Tudum

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2009 - 09:47

Is Life Science and Technology niks?
Een studie die aan de tu Delft en de uni in Leiden gegeven wordt. Ik zelf zoek ook een combinatie van beiden, ik zelf studeer momenteel werktuigbouwkunde alleen is dat me iets te veel mechanica en toen kwam dit op m'n pad. Daarbij is Delft ook een hele gezellige stad ;)
http://www.lst.delftleiden.nl/

Ik heb er eens snel naar gekeken, en die studierichting ziet er ook wel interessant uit. Een beetje te vergelijken met biomedische wetenschappen lijkt mij? Ik ga er straks eens beter naar kijken, bedankt!
Vroeger Laura.

mochila

mochila

• >100 berichten
  • 166 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2009 - 13:21

Ik zou biomedische niet echt aanraden als je meer in de fysica richting wil gaan! Ik zit namelijk in mijn laatste jaar biomedische aan de UGent en enkel in het eerste jaar hebben we een vak fysica gehad (wat dan nog veel herhaling was van het middelbaar)
Misschien is biochemie-biotechnologie iets beter voor jou? Daar kun je volgens mij ook in de laatste jaren economie vakken kiezen.
Veel succes met het kiezen
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Tudum

Tudum

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2009 - 16:03

Ik zou biomedische niet echt aanraden als je meer in de fysica richting wil gaan! Ik zit namelijk in mijn laatste jaar biomedische aan de UGent en enkel in het eerste jaar hebben we een vak fysica gehad (wat dan nog veel herhaling was van het middelbaar)
Misschien is biochemie-biotechnologie iets beter voor jou? Daar kun je volgens mij ook in de laatste jaren economie vakken kiezen.
Veel succes met het kiezen

Zo weinig fysica in biomedische? Wow, dat had ik dan toch ook wel verkeerd ingeschat ;)

Het probleem is dat ik in meerdere richtingen wil gaan. Ik vind fysica "interessantst", maar biologie vind ik bijvoorbeeld ook heel leuk. En ik dacht enkele maanden geleden dat bio-ingenieur dan wel een goeie oplossing was, maar na die studierichting wat beter bekeken te hebben zit er wat te weinig fysica bij.

Mja, maar ik vind chemie niet zo leuk. Kan misschien aan de manier van lesgeven van de leerkrachten chemie liggen (geen slechte leerkrachten of zo, maar ze kunnen chemie voor mij gewoon niet interessant maken), maar toch...
Vroeger Laura.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2009 - 17:12

Ik denk niet dat je iets zal vinden met meer Fysica dan bio Ir. als je een biologie-richting wil.
Biomedische technologie als master aan faculteit ingenieurswetenschappen: eerst moet je nog door een bachelor raken zonder ook maar 1 uur biologie, en dan de laatste 2 jaar heb je wel wat biologie, maar niet erg veel. En eerder de geneeskundige kant ervan.
Bio ir lijkt me voor jou het best (aan universiteit, anders kan je bvb nog regentaat bio, fysica, chemie volgen)
Het is wel een stuk zwaarder dan biologie. Het behoort tot 1 van de 3 moeilijkste studies.
Je hebt er na het 2e jaar ook redelijk veel keuzemogelijkheden voor de verdere jaren, waar jouw voorkeuren dan evt beter doorkomen.

Tudum

Tudum

• >250 berichten
  • 412 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2009 - 17:26

Ik denk niet dat je iets zal vinden met meer Fysica dan bio Ir. als je een biologie-richting wil.
Biomedische technologie als master aan faculteit ingenieurswetenschappen: eerst moet je nog door een bachelor raken zonder ook maar 1 uur biologie, en dan de laatste 2 jaar heb je wel wat biologie, maar niet erg veel. En eerder de geneeskundige kant ervan.
Bio ir lijkt me voor jou het best (aan universiteit, anders kan je bvb nog regentaat bio, fysica, chemie volgen)
Het is wel een stuk zwaarder dan biologie. Het behoort tot 1 van de 3 moeilijkste studies.
Je hebt er na het 2e jaar ook redelijk veel keuzemogelijkheden voor de verdere jaren, waar jouw voorkeuren dan evt beter doorkomen.

Hmm... Maar daarbij krijg je, als ik het goed heb begrepen, ook niet zó veel fysica...

Ik was de laatste tijd meer in de richting van fysica studeren en dan, als ik nog zin heb, er misschien nog biologie achter doen of zo, want ik had begrepen dat dat verkort kon na fysica als je je minor goed kiest? Maar da's dan ook weer zo'n moeilijke richting, en ik ben verre van geweldig in wiskunde.
Vroeger Laura.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures