[fysica] botsing-meerkeuze

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 288

[fysica] botsing-meerkeuze

Sorry voor de zoveelste meerkeuzetopic, maar we hadden een online fysica-quiz mogen maken maar we moesten zelf onderling de juiste antwoorden zoeken. De volgende 2 zijn volgens mij echter nogal dubbelzinning...

1.

Twee voorwerpen met massa 24 kg en 20 kg vliegen tegengesteld op elkaar in. Hun snelheden zijn respectievelijk 7 en 8m/s. Na de botsing haken ze in elkaar en bewegen ze in de zin van:

A. het voorwerp van 24 kg voor de botsing

B. Het voorwerp van 20 kg na de botsing

C. Niet uit gegevens af te leiden

D. IN rust na botsing

=> Volgens mijn berekeningen is het A, maar B klopt natuurlijk ook. Daarom vermoed ik dat het daar wrs 20 kg voor de botsing moet zijn...

Ik wou echter uitsluitsel, dus klopt A?

2.

een massa van 3 kg beweegt rechts met snelheid 4m/S. Die botst elastisch met linksgaande massa van 5kg die een snelheid heef van 3m/s. Wat is de snelheid van massa 1 na de botsing?

A. 3,6 en naar links

B. 4,8 en naar links

C. 3,6 en naar rechts

D. 4,8 en naar rechts

=> Mijn stelsel komt nooit mooi uit.... Normaal gezien gaat massa 1 wel sowieso naar links....Maar als je de richting van massa 2 niet kent na de botsing kan je toch nooit een correct stelsel maken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] botsing-meerkeuze

6WEWIA schreef:1.

=> Volgens mijn berekeningen is het A, maar B klopt natuurlijk ook.
Dat kan niet. Het is óf de ene kant op, of de andere, of gewoon nergens heen. En er is niks dubbelzinnigs aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] botsing-meerkeuze

6WEWIA schreef:2.

=> Mijn stelsel komt nooit mooi uit.... Normaal gezien gaat massa 1 wel sowieso naar links....Maar als je de richting van massa 2 niet kent na de botsing kan je toch nooit een correct stelsel maken?
Ik moest ook even zoeken hoe dit ook weeral zat. Elegante oplossing: verander je referentiekader met 3 m/s, zodat bal 2 (5 kg) stilstaat, en bal 1 (3 kg) er met 7 m/s op afvliegt. (dat heet Galileïsch transformeren). Dan kun je zonder al te veel algebra de wet van behoud van impuls substitueren in de wet van behoud van energie. Reken dan uit en verander je referentiekader terug.

Uitkomst:
Spoiler: [+]
-4,75 m/s voor de bal 1, en + 2,25 m/s voor bal 2 (oorspronkelijke richting bal 1 noem ik positief)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: [fysica] botsing-meerkeuze

Dat kan niet. Het is óf de ene kant op, of de andere, of gewoon nergens heen. En er is niks dubbelzinnigs aan.


Maar aangezien ze na de botsing samen bewegen, gaat de massa van 20 kg (samen met die van 24 kg)dezelfde kant uit

als die van 24 kg voor de botsing... Of moet je er vanuit gaan dat er geen massa van 20 kg meer is? Enkel één van 44kg?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica] botsing-meerkeuze

Of moet je er vanuit gaan dat er geen massa van 20 kg meer is? Enkel één van 44kg?
ze "haken in elkaar", dus ja, ze zullen wel dezelfde kant opmoeten en met dezelfde snelheid, en dus kun je ze net zo goed verder als één massa van 44 kg beschouwen.

EDIT: excuus, je hebt gelijk, het is wel dubbelzinnig en A en B zijn beide goed. 24 x 7 wint van 20 x 8, dus ze gaan na de botsing in 24 x 7's voormalige richting verder. En uiteraard gaan ze samen verder, dus in de richting van 20 x 8 ná de botsing, wherever that is. Ik vermoed een onbedoelde fout in antwoord B ("na" moet "voor" zijn) of in antwoord A ("24" moet "20" zijn).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer