Differentiaalvergelijkingen oplossen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 36

Differentiaalvergelijkingen oplossen

Bij het vinden van de oplossing van differentiaalvergelijkingen, loop ik steeds vast op de laatste stap. Het vinden van de homogene DV en bijzondere oplossing is geen probleem. Waar ik niet uitkom, is het combineren van beide tot de algemene oplossing. (y=yh+yp)

Als voorbeeld deze:

DV: y''-y'-110y = x^2+x+10

Karakteristieke vergelijking: λ^2 - λ -110=0

(λ+11)(λ-10) --> λ=-11 of λ=10

Homogene oplossing: yh= C1.e^(-10x) + C2.e^(11x)

Bijzondere oplossing: yp=p.x^2 + q.x + r

Vervolgens dienen de ze gecombineerd te worden tot de algemene oplossing. Volgens de reader: 'Substitutie in de volledige DV levert p,q en r'. Een voorbeeld of antwoord geven ze helaas niet. Wie kan mij hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Differentiaalvergelijkingen oplossen

Veronderstel dat
\(y=P_1(x)e^{11x}+P_2(x)e^{-10x}\)
de algemene oplossing van de d.v. y"-y'-110y = x²+x+10 voorstelt, waarbij P1(x) en P2(x) tweedegraadspolynomen zijn. Bepaal nu y' en y", uitgaande van y.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Differentiaalvergelijkingen oplossen

Die p,q,r bepalen kan door substitutie van je voorstel in de differentiaalvergelijking (dat heeft met yh nog niets te maken). Als je een particuliere oplossing yp hebt (dus je kent p,q,r), dan is de totale oplossing gewoon de som dus dat 'combineren' valt wel mee, toch...?

Verplaatst naar calculus.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer