Springen naar inhoud

[thermodynamica] eenvoudige brownse beweging

• Log in om te kunnen reageren

SarahLinde

SarahLinde

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2009 - 14:30

Tentamenvraag waar ik niet uit kom, het is waarschijnlijk heel eenvoudig:

Een bolletje stuifmeel vertoont Brownse beweging in een oplosmiddel, zodanig dat de positie x(t) op de x-as in de tijd t (in seconden) varieert. De verplaatsing gedurende 1 seconde, x(t+1) - x(t), wordt vele malen gemeten en blijkt Guassisch verdeeld te zijn met gemiddelde nul en standaard deviatie \sigma. Wat is dan het gemiddelde en de standaard deviatie van de verplaatsing x(t+100) - x(t) gedurende 100 seconden?

Ik dacht zelf intu´tief dat de standaardeviatie dan \sqrt{100}\sigma is en het gemiddelde nog steeds nul?

ps: Ik zie onderaan de postpagina een linkje 'Overzicht LaTeX Codes' staan, hoe krijg ik deze in mijn berichten? Moet ik dan een bepaalde environment openen?

Veranderd door SarahLinde, 15 maart 2009 - 14:44

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2009 - 14:57

Hint: X(t) is een brownse beweging er geldt dus dat: X(t+s) - X(s) onafhankelijk is van alles voor s.

Veranderd door dirkwb, 15 maart 2009 - 15:00

Quitters never win and winners never quit.

SarahLinde

SarahLinde

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2009 - 15:01

Dus dat betekent dat zowel het gemiddelde als de standaard deviatie gelijk blijven?

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2009 - 15:05

Dus dat betekent dat zowel het gemiddelde als de standaard deviatie gelijk blijven?

Wat is onderstaande uitdrukking?

LaTeX met LaTeX

Veranderd door dirkwb, 15 maart 2009 - 15:09

Quitters never win and winners never quit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2009 - 16:41

ps: Ik zie onderaan de postpagina een linkje 'Overzicht LaTeX Codes' staan, hoe krijg ik deze in mijn berichten? Moet ik dan een bepaalde environment openen?

voorbeeld
[tex]\frac{1}{2}[/tex]

geeft: LaTeX

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

SarahLinde

SarahLinde

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2009 - 16:56

Wat is onderstaande uitdrukking?

LaTeX

met LaTeX

Ik kan eerlijk gezegd niet zoveel met de uitdrukking die je hier geeft, waar staat bijvoorbeeld die N die een functie is van 0 en LaTeX is voor?

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2009 - 20:59

x~N(μ,σ▓) wil zeggen dat x normaal verdeeld is met gemiddelde μ en variantie σ▓.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures