(potentiële) energie van een magneet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 29

(potenti

Ik heb een magneet waaraan een spijker gekleeft zit.

Nu heb ik de volgende vragen;

Zal de spijker op een zeker moment op de grond vallen omdat de energie van de magneet op die spijker omhoog te houden op is en is de duur van het magnetisme van een magneet dus altijd beperkt?

Zijn daar wetten voor?

Weegt een magneet dat nog volop magnetisch meer dan een magneet die dat niet meer is?

Wie kan daar iets zinnigs over zeggen

Berichten: 8.614

Re: (potenti

Onder bijzondere omstandigheden kan een permanente magneet zijn magnetische eigenschap wel snel verliezen, onder andere door sterke verhitting, stoten en demagnetisering met behulp van andere magneten. Onder normale omstandigheden vindt het verlies van magnetisme echter zeer langzaam plaats.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Permanente_magneet

Googel ook maar eens met de term demagnetization.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: (potenti

Maar als onder normale omstandigheden de magneet energie verliest, verliest het wél energie, ook al gaat dat langzaam. Waar gaat deze energie naartoe?
My mind tells me i'm wrong but my thoughts won't believe you. what will i do?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: (potenti

Wie heeft het over verlies van energie? Er is gesproken over verlies van magnetisme, maar dat is niet hetzelfde.

Mocht ik dat verkeerd zien, kom maar op met de correctie.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: (potenti

De magneet verliest zijn magnetische eigenschappen niet 'spontaan'. Daarmee bedoel ik: als je hem in volledige isolatie plaatst, dan blijft hij magnetisch. Maar als er bijvoorbeeld straling op invalt, of als de magneet wat trilt, dan kan de magneet daarmee interageren (en zo energie afgeven aan zijn omgeving).

Bij een permanente magneet zal het allicht energetisch gunstig zijn om in de gemagnetiseerde toestand te blijven. Maar interactie met de omgeving doet hem daar gestaag van weg evolueren.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: (potenti

Ja sorry, verkeerd gelezen. Maar als hij magnetisme verliest, staat ie dus wel energie af aan de omgeving (tenzij in isolatie). Het is mij duidelij! bedankt.
My mind tells me i'm wrong but my thoughts won't believe you. what will i do?

Berichten: 29

Re: (potenti

Begrijp ik uit de antwoorden dat indien een permanente magneet geisoleerd wordt hij magnetisch blijft en de spijker aangekleeft zal blijven? De magneet is dus in staat oneindig energie te leveren? Lijkt me onmogelijk.

Dan de vraag over het gewicht; die in ingegeven door de formule E=MC2 enz. Logischerwijs zou een magneet bij verlies aan magnetisme steeds minder moeten gaan wegen hoe miniem ook.

Berichten: 7.068

Re: (potenti

Begrijp ik uit de antwoorden dat indien een permanente magneet geisoleerd wordt hij magnetisch blijft en de spijker aangekleeft zal blijven?
Ja.
De magneet is dus in staat oneindig energie te leveren?
Nee. Er wordt helemaal geen arbeid verricht. Er wordt dus ook geen energie 'verstookt'.

Berichten: 142

Re: (potenti

Sorry hoor, maar als een magneet zijn magnetisme verliest, dan verliest die geen energie, maar kracht.

Magnetisme is een kracht en kracht kost niks, toch?

[edit]wow, ik was wel erg te laat, stond blijkbaar nog in me cache

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: (potenti

Ik was blijkbaar niet echt bij de les gisteren. Waarschijnlijk was het al duidelijk, maar voor de zekerheid zeg ik het liever expliciet.
en zo energie afgeven aan zijn omgeving
Dit moest zijn 'en zo energie van de omgeving opnemen'.

Reageer