Sterkteberekening bout, met dynamica

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Sterkteberekening bout, met dynamica

hallo,

ik heb het volgende probleem namelijk dat ik moet uitrekenen of een 4-voudige m6 bout het gewicht kan dragen van een productie machine, in het statische geval is dit echter geen probleem. en dan kunnen de bouten het ook makkelijk aan.

echter staat dit op een spuitgiet machine die eens in de 5 a 10 seconden open en dicht gaat.

echter heb ik geen idee met welke krachten ik moet rekenen en hoe ik dus dit probleem tackelen moet.

de situatie is als volgt,

de plaat waarop de machine word gedragen, is 80 mm breed en 80+256 = 336mm lang. en 15 mm hoog. aan de linkerkant onder de plaat bevind zich een "vast blok bewegend blok" dit blok is 80 * 80 mm en hierop word de plaat bevestigd met 4 M6 bouten. die zich t.o.v. elkaar 60 mm vierkant zijn uitgelijnd. dit in het midden van het 80*80 blok.

aan de rechterkant bevind zich de machine op de plaat. deze weegt 80 kilo. en het zwaartepunt bevind zich 323 mm boven de bovenkant van de draagplaat. als de machine open en dicht gaat beweegt het "vaste blok" 10 mm naar links en vervolgens 10 mm naar rechts 5 seconden later.

Afbeelding

heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem oplossen kan ??

de schets is wat scheel, maar ik hoop dat hij duidelijk genoeg is voor mijn probleemstelling.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Sterkteberekening bout, met dynamica

Dit onderwerp past beter in het constructie- en sterkteleerforum, en is daarom verplaatst.

Reageer