Drinken van coca cola

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 215

Drinken van coca cola

Beste Forum leden,

De laatste 2 jaar heb ik een 'cola verslaving' gekregen, elke dag dronk ik 2 liter cola. Nu ben ik al 4 dagen gestopt met drinken, dat wilt zeggen dat ik al 8 liter cola minder gedronken heb.

Nu heb ik enkele vraagje wat ik opmerk:

- Ik voel me nu slapper en moe, is dit normaal? gaat dit blijven duren of is dit alleen in het begin van mijn afkick proces? ;)

- Wat zouden de gevolgen kunnen zijn door minder cola te drinken (ik ben helemaal niet dik, dus vermageren kan ik me niet inbeelden, zijn er nog andere effecten dat ik zal merken door cola te vervangen met water)

- Is chocolade merk een goed vervang middel of is dit even ongezond als cola?

Gevonden op internet:

Coca-Cola 44(cal) 11(suikers) per 0,1 l. Dat wilt zeggen dat ik normaal gezien

44 * 20 = 880 calorieën aan drank binnen nam per dag.

en 220 gram suiker.

Met leeftijd is nu 18, dus graag wil ik al jullie meningen horen wat het effect op mijn leven zal zijn :P

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Drinken van coca cola

Misschien valt deze post onder het kopje "persoonlijke problemen", maar toch een reply.

Ten eerste is cola erg slecht voor je tanden.

Ten tweede is al die suiker erg slecht voor je.

Er zit echt belachelijk veel suiker in frisdrank zoals je zelf al gezien hebt.

Al dat suiker geeft je een erg grote kans op diabetes type 2, en als je dat kan voorkomen is dat zeker de moeite waard.

Tenzij je het leuk vindt om een paar keer per dag insuline te spuiten en heel erg moet oppassen met zoete dingen eten.

Ten derde zorgt al dat suiker ervoor dat je dik wordt.

Je geeft zelf al aan dat dit niet het geval is dat kan 2 dingen betekenen.

Je sport veel of je krijgt niet genoeg andere voedingsstoffen binnen.

Misschien dat je even moet wennen aan het gebrek aan cafeine.

Ik zou zeker niet je cola verslaving omzetten in een chocolade verslaving, dan ben je net zo ver van huis.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Drinken van coca cola

Ik ben zelf ook een fanatiek cola(en energiedrink)drinker en ik denk dat je vooral naar de cafeïne moet kijken.

De suikers zijn natuurlijk slecht voor je gebit, maar die zitten ook in chocolademelk, cafeïne niet. Wat cafeïne met je lichaam doet is dat het o.a. je bloeddruk verhoogt. Daarnaast bouw je ook een geestelijke en lichamelijke afhankelijkheid op. Dit slapper en moe voelen is zeer waarschijnlijk een afkickverschijnsel, dit gaat vaak ook gepaard met prikkelbaar chagerijnig zijn.

Maargoed chocolademelk lijkt mij 'gezonder' dan cola, maar waar heb je die vervanger voor nodig? Wil je graag een specifieke drank de hele dag door drinken? ;)

Berichten: 215

Re: Drinken van coca cola

Het zit zo dat ik de laatste 2 jaar, heel de dag door cola dronk. Smorgens als ik opstond tot savonds als ik ging slapen. Nu zoek ik dus een vervanger. Water lust ik echt niet omdat daar geen smaak in zit. Denken jullie dat je water vanzelf gaat lusten als je dat regelmatig gaat beginnen drinken. (bv 2weken lang en dan lust je het?)

Voor het moe zijn heb ik ook een oplossing denk ik. Ik heb gelezen dat ik een kop koffie, 5 Keer zoveel caffeine zit als in cola. Als ik smorgens een kop koffie drink en dan de hele dag door water?

(ookal drink ik niet graag koffie maar mss zitten we dan met het zelfde verschijnsel als met water binnen 2 weken..)?

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Drinken van coca cola

Misschien is vruchtensap een idee? En een kopje koffie in de ochtend kan geen kwaad denkik, en ik hoor altijd dat je er vanzelf van gaat houden (net als bier ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Drinken van coca cola

Ik voel me nu slapper en moe, is dit normaal? gaat dit blijven duren of is dit alleen in het begin van mijn afkick proces?
Ja, dat is normaal. Omdat je normale energieniveau is ingesteld op 2 liter cola per dag met de bijbehorende hoeveelheid cafeine en suikers, mis je nu die extra stimulans. In principe kun je dus spreken van ontwenning.
Wat zouden de gevolgen kunnen zijn door minder cola te drinken (ik ben helemaal niet dik, dus vermageren kan ik me niet inbeelden, zijn er nog andere effecten dat ik zal merken door cola te vervangen met water)
Misschien zul je toch wat gewicht verliezen, misschien ook niet, dat is moeilijk te zeggen. Eventueel kun je hoofdpijn krijgen, maar dat zou je al gehad moeten hebben.
Is chocolade merk een goed vervang middel of is dit even ongezond als cola?
Denk je dat in chocolade geen cafeine, vetten en suikers zitten? Het enige positieve van chocolade is dat het

in meer of mindere zin bescherming biedt tegen hart- en vaatziekten door andere stofjes. Maar ook hierbij geldt:

met mate!
Met leeftijd is nu 18, dus graag wil ik al jullie meningen horen wat het effect op mijn leven zal zijn ;)
De effecten op je leven zullen wel mee vallen hoor :P
Dalton schreef:Al dat suiker geeft je een erg grote kans op diabetes type 2, en als je dat kan voorkomen is dat zeker de moeite waard.

Tenzij je het leuk vindt om een paar keer per dag insuline te spuiten en heel erg moet oppassen met zoete dingen eten.
Een verhoogde inname van suiker is een confounding factor en niet een oorzaak, -zelfs niet eens een risicofactor- voor het ontwikkelen van DM2. Echter, een verhoogde inname van suiker kan leiden tot obesitas wat wél een risicofactor is. Alléén van veel suiker heeft nog niemand DM2 gekregen. Daarbij is het voorbeeld van insuline wel wat gechargeerd, meestal kan DM2 in het begin prima behandeld worden met pillen en een dieet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Drinken van coca cola

Xtropez schreef:Het zit zo dat ik de laatste 2 jaar, heel de dag door cola dronk. Smorgens als ik opstond tot savonds als ik ging slapen. Nu zoek ik dus een vervanger. Water lust ik echt niet omdat daar geen smaak in zit. Denken jullie dat je water vanzelf gaat lusten als je dat regelmatig gaat beginnen drinken. (bv 2weken lang en dan lust je het?)

Voor het moe zijn heb ik ook een oplossing denk ik. Ik heb gelezen dat ik een kop koffie, 5 Keer zoveel caffeine zit als in cola. Als ik smorgens een kop koffie drink en dan de hele dag door water?
Die vermoeidheid gaat echt wel weg hoor, maak je niet zo druk. Je bent ook veel te geforceerd bezig met te verzinnen wat je moet drinken. Wat dacht je van een gewone afwisseling zoals bijna iedereen doet? Kopje koffie, kopje thee, glaasje melk, een glas cola, beetje appelsap...wees creatief. Je hoeft echt niet alleen water te drinken, dat doet niemand.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 402

Re: Drinken van coca cola

Misschien is variatie in je drinkpatroon een idee? Variatie in je eetpatroon is van groot belang om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Variatie in je drinkpatroon lijkt me ook goed, dan heb je ook minder kans op een 'verslaving'. Begin de dag met thee, koffie of melk, drink dit ook bij de lunch. Tussendoor af en toe een glaasje fris of nog eens thee of koffie.

Je dronk sowieso echt veel, 4 liter per dag! Normaal is 2 liter voldoende (tenzij je echt heel veel sport). Veel drinken is op zich niet slecht, maar als het dan alleen maar cola is lijkt het me niet echt goed.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Drinken van coca cola

Misschien is vruchtensap een idee? En een kopje koffie in de ochtend kan geen kwaad denkik, en ik hoor altijd dat je er vanzelf van gaat houden (net als bier ;) )
daar zit ook nog schrikbarend veel rommel in

ik zou gaan voor limonade. Let er dan wel op dat je ook beetje normaal eet (weet niet hoeveel je drinkt)

Ik gooi op een beetje werkdag zo een litertje of 4/6 aan limonade naar binnen.

Door al dat water raak je voedingstoffen in je lichaam kwijt (je lichaam kan bar weinig met een overmaat aan water) en dus zul je wel trek krijgen. Hou er echter een vast eetpatroon naast en voila problem solved (hoop ik)
If I concentrate, I can see the gears in your head come to a grinding halt.



"In order to be an immaculate member of a flock of sheep, one must above all be a sheep oneself. " A. Einstein

Berichten: 302

Re: Drinken van coca cola

daar zit ook nog schrikbarend veel rommel in
Ik zou mensen niet met ongefundeerde uitspraken de stuipen op het lijf jagen. Er zijn verschillende onderzoeken waarbij koffiegebruik gerelateerd wordt aan het minder voorkomen van bepaalde kankervormen. Zoeken op internet levert als eerste de beste resultaat op:

Resultados: Een kop koffie, op uw gezondheid

Leitzman MF e.a. Journal of American Medical Association 1999;281(22):2106-12; Leitzman MF e.a. Gastroenterology 2002;123(6):1823-30 Koffie en antioxidantia Antioxidantia verwijzen ...

Zoals altijd geldt ook hier: met mate. Veel koffie kan b.v. hartkloppingen veroorzaken en nervositeit bij gevoelige personen. Er zijn (ook) mensen die niet goed inslapen als ze s'avonds koffie drinken.

Chocolade bevat ook anti-oxidantia, beter gezegd: de cacao bevat het. Hoe puurder de chocolade, hoe meer cacao.

Berichten: 1

Re: Drinken van coca cola

Hoi allemaal.

Misschien vinden jullie dit een interessant artikel. Het gaat over de gezondheidseffecten van het drinken van cola:

Hoe ongezond is cola?

Peter

Berichten: 5

Re: Drinken van coca cola

Puur om de cafeïne:

Bij zowel iedereen werkt cafeïne als een licht-stimulerend middel. Gezien de enorm lange tijd waarbij je een enorme hoeveelheid cola dronk is je lichaam dit gaan gebruiken als soort van brandstof om de dag door te komen. Nu is dat ineens weg en is het een logisch verschijnsel dat je futloos wordt.

Dit is inderdaad gewenning waarin je lichaam de tijd nodig heeft om te zoeken naar "een nieuwe brandstof".

Een kop koffie in de ochtend kan geen kwaad, maar wordt dit steeds meer dan kun je net zo goed cola blijven drinken.

Persoonlijk word ik fitter van sporten, dus dat kan ik je in ieder geval aanraden, bovendien gezond eten.

Succes, gediciplineerd blijven en dan kom je er wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Drinken van coca cola

Supaoshi schreef:Gezien de enorm lange tijd waarbij je een enorme hoeveelheid cola dronk is je lichaam dit gaan gebruiken als soort van brandstof om de dag door te komen. Nu is dat ineens weg en is het een logisch verschijnsel dat je futloos wordt.

Dit is inderdaad gewenning waarin je lichaam de tijd nodig heeft om te zoeken naar "een nieuwe brandstof".
Waar haal je de stelling dat cafeïne als brandstof gebruikt wordt vandaan? Cafeïne heeft enkel adrenerge effecten, voornamelijk op het (sympatische) zenuwstelsel, hartslag en ademhaling. Komt dus niet tussen bij de metabole processen.

Kan je je hele stelling omtrent cafeïne als brandstof staven met een bron?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 5

Re: Drinken van coca cola

Mako schreef:Waar haal je de stelling dat cafeïne als brandstof gebruikt wordt vandaan? Cafeïne heeft enkel adrenerge effecten, voornamelijk op het (sympatische) zenuwstelsel, hartslag en ademhaling. Komt dus niet tussen bij de metabole processen.

Kan je je hele stelling omtrent cafeïne als brandstof staven met een bron?
"soort van brandstof"

Ik nam aan dat het wel duidelijk was dat ik niet bedoel dat dit daadwerkelijk een brandstof is. Vandaar dat ik ook zei: "Soort van brandstof". Wat ik ermee bedoel is dat cafeïne ervoor zorgt dat je minder snel moe wordt. Niet voor niets dat mensen overmatig koffie drinken om de dag door te komen. De futloosheid als de TS die beschrijft is dan ook niet meer dan normaal, aangezien het stofje in een keer weg is.

Gezien de probleemstelling in de OP dacht ik aan te nemen dat deze verklaring "op z'n Jan-boeren-fluitjes" wel voldoende was. Als dit niet zo was zou de TS dit ook wel aangegeven neem ik aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Drinken van coca cola

Waar haal je de stelling dat cafeïne als brandstof gebruikt wordt vandaan? Cafeïne heeft enkel adrenerge effecten, voornamelijk op het (sympatische) zenuwstelsel, hartslag en ademhaling. Komt dus niet tussen bij de metabole processen. Kan je je hele stelling omtrent cafeïne als brandstof staven met een bron?
Dat is niet helemaal waar. Adrenerge effecten zorgen voor verhoging van de glucosespiegel door middel van stimulatie van de glycogenolyse (direct) en lipolyse (indirect via metabolieten die in de gluconeogenese worden gebruikt). Evolutionair is dit logisch; als je moet vluchten voor gevaar dan is het maar goed dat je glucose in je bloed hebt om energie te leveren.

In hoeverre cafeïne aan bovenstaande bijdraagt is nog maar de vraag hoor.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer