Fenolftaleïne

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Fenolftale

In welk milieu (zuur of basisch) is fenolftaleïne gekleurd en waarom, dit heeft te maken met organische scheikunde, resonantie enzovoort ik kan het niet verklaren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Fenolftale

fenolftaleïne heeft een omslagtraject op PH 8.2 - 10.0. Dus een basisch milieu. Hierbij is fenolftaleine kleurloos onder het omslagtraject (zure kant) en paarsrood boven de 10.

En vraag je nu waarom dit een ph-indicator is, en hoe een ph-indicator werkt? Als dat zo is mooi, anders heb ik een flink aantal minuten verspild aan deze info, ik hoop dat hij nuttig is.

Een PH indicator werkt vaak zo. Laat ik als voorbeeld Lakmoes gebruiken, het meest standaard op middelbare scholen gebruikte PH papiertje wat blauw of rood kleurt. Lakmoes is een erg ingewikkeld molecuul, maar het komt erop neer dat het bestaat uit een rest stuk (wat ik LAK zal noemen) en een proton (H) wat afgestaan kan worden.

Als je lakmoes oplost in water is er een evenwichts reactie tussen:

H-LAK <--> H+ en LAK-

H-LAK is rood en LAK blauw.

Hier komt de grap. Op het moment dat het lakmoes in een zuur of basisch milieu wordt gestopt, verandert de evenwichtsbalans. Laat ik als voorbeeld een zure oplossing nemen. In een zure oplossing zit veel H3O+, of als je vroeger les hebt gehad, veel losse H+'jes. Die losse H+'jes die al vrij zweven in de oplossing, zullen met de LAK moleculen meer bindingen aangaan, en dit verstoort de balans. Er zullen meer H-LAK's gevormd worden en meer LAK-'s gebonden zijn. Hierdoor krijg je meer H-LAK en wordt de oplossing met het lakmoes rood.

Dit is de basis voor alle ph-indicatoren. Echter niet allemaal hebben ze een equilibrium rond pH-7 zitten zoals Lakmoes (daar is het paars, want precies evenveel rood als blauw). Veel gebruikt is bijvoorbeeld methyl-oranje. hier kun je mooi de structuur zien van methyl-oranje. Rechtsboven op het plaatje zit het actieve deel, waar de protonen uitwisseling plaatsvind.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer