Springen naar inhoud

Statistiek vraag

• Log in om te kunnen reageren

zijtjeszotjes

zijtjeszotjes

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2009 - 22:59

Hey,
Ik heb een statistiek vraag. Voor jullie is het misschien heel simpel maar ik heb heel veel moeite met statistiek.

Twee objecten van onbekende gewichten x en y worden gewogen op weegschalen die niet zo nauwkeurig zijn. Dat werd op deze manieren gedaan:

1. Alleen het eerste object wordt gewogen en uit de meting bleek dat het gewicht is 3 g.
2. Alleen het tweede object wordt gewogen en uit de meting bleek dat het gewicht is 3 g.
3. Het verschil van de gewichten (gewicht object 1 - gewicht object 2) wordt gemeten en kwam 1 g uit.
4. De som van de twee gewichten wordt gementen en het resultaat is 7g.

Nu is de vraag: zet dit in een lineair model: dus mbv vectoren Y=X*b+e. Dit ga ik dan gebruiken om Least Squares Estimates te vinden voor x en y. Ik vind het modelleren lastig, de rest is te doen...
Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

zijtjeszotjes

zijtjeszotjes

• >100 berichten
  • 171 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2009 - 23:09

Hey,
Ik heb een statistiek vraag. Voor jullie is het misschien heel simpel maar ik heb heel veel moeite met statistiek.

Twee objecten van onbekende gewichten x en y worden gewogen op weegschalen die niet zo nauwkeurig zijn. Dat werd op deze manieren gedaan:

1. Alleen het eerste object wordt gewogen en uit de meting bleek dat het gewicht is 3 g.
2. Alleen het tweede object wordt gewogen en uit de meting bleek dat het gewicht is 3 g.
3. Het verschil van de gewichten (gewicht object 1 - gewicht object 2) wordt gemeten en kwam 1 g uit.
4. De som van de twee gewichten wordt gementen en het resultaat is 7g.

Nu is de vraag: zet dit in een lineair model: dus mbv vectoren Y=X*b+e. Dit ga ik dan gebruiken om Least Squares Estimates te vinden voor x en y. Ik vind het modelleren lastig, de rest is te doen...
Alvast bedankt

Ik denk dat Y is een 4*1 matrix met entries: 3,3,1,7.
B is een 2*1 matrix met entries x en y.
Het probleem is nu bij X.
Deze is een 4*2 matrix en bevat in de eerst kolom 4x het getal 1. De tweede kolom weet ik niet zo zeker..ik moet de juiste getallen zetten.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2009 - 10:03

Ik denk dat Y is een 4*1 matrix met entries: 3,3,1,7.
B is een 2*1 matrix met entries x en y.
Het probleem is nu bij X.
Deze is een 4*2 matrix en bevat in de eerst kolom 4x het getal 1. De tweede kolom weet ik niet zo zeker..ik moet de juiste getallen zetten.

Wat noem je x en y? Waarom zou in de 4x2 matrix de eerste kolom 4x het getal 1 zijn?

Mijns inziens noem je x het eerste object en y het tweede object. De matrix die je X noemt zou dan gevuld moet zijn met per regel een meetsituatie In de eerste kolom het aantal keren dat x voorkomt, in de tweede kolom het aantal keren dat y voorkomt. Dan zou de 2e regel van matrix X in de eerste kolom een 0 moeten hebben, toch?
De 3e regel van matrix X is het interessantst...

Veranderd door Gesp, 17 maart 2009 - 10:06

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures