Werken met PubMed

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 107

Werken met PubMed

Ook zou ik graag willen weten hoe pubmed eigenlijk werkt, ik kom bij een klein stukje van een artikel aan, maar er moet dan toch meer zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Werken met PubMed

Ook zou ik graag willen weten hoe pubmed eigenlijk werkt, ik kom bij een klein stukje van een artikel aan, maar er moet dan toch meer zijn?


Je ziet dan waarschijnlijk alleen het abstract. Je hebt toch wel een studentennummer en password van je uni waarmee je fulltext artikelen kunt lezen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 107

Re: Werken met PubMed

Ik heb wel een studentnummer en wachtwoord waar ik bijv. mijn e-mail mee bekijkt. bedoel je zoiets?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Werken met PubMed

Ik heb wel een studentnummer en wachtwoord waar ik bijv. mijn e-mail mee bekijkt. bedoel je zoiets?
Ja, tenminste waar ik studeer (RUG Groningen) gebruiken ze dezelfde gegevens.

Als ik dan in PubMed zoek krijg ik dit te zien:

Afbeelding

En als ik dan vervolgens op een artikel klik dit:

Afbeelding

Als ik op het RUG logo klik word ik doorgelinkt naar de PDF en fulltext artikel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 107

Re: Werken met PubMed

Het lukt niet echt, ga morgen maar eens in de bib vragen. Bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Werken met PubMed

Geen dank. Lijkt mij ook het beste als je daar iemand vraagt. Zij kunnen je zeker wel helpen. Succes!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 402

Re: Werken met PubMed

Misschien helpt het als je er via de site van je eigen UB of CMB naar toe gaat, dan sta je al een soort van ingelogd. Zo doe ik het ook altijd (met m'n RUG-account ;) ).
Destiny is but a word created by man to accept reality

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Werken met PubMed

En mocht het niet werken om via een proxy van de uni te gaan, dan is het altijd nog mogelijk om alleen op PMC te kijken. Hier staan artikelen waarbij altijd een gratis volledige versie van is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 107

Re: Werken met PubMed

wat bedoel je precies met PMC?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Werken met PubMed

"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 247

Re: Werken met PubMed

In de meeste (biomedische) bibliotheken kan je gewoon de full text pdf's downloaden die bij die abstracts horen zonder codes,...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Werken met PubMed

In de meeste (biomedische) bibliotheken kan je gewoon de full text pdf's downloaden die bij die abstracts horen zonder codes,...
Hoewel je hier volkomen gelijk hebt lijkt me dit niet echt van toepassing op de vraag van de TS. Persoonlijk ben ik niet zo'n bibliotheek fan, als je dan toch ergens moet zitten waar het rustig is ga dan lekker naar je kamer bakkie koffie erbij etc.

Niet alleen in deze gevallen is pubmed gewoon handig om artikelen op te zoeken, maar eigenlijk ook in je bibliotheek. Ik weet niet hoe het systeem in jou geval werkt, maar bij de UU log je in op een site en kan je vervolgens zoeken naar artikelen. Echter deze zoekfunctie laat naar mijn gevoel nogal wat te wensen over. Liever zoek ik dan iets op op pubmed en plak de gevonden titel vervolgens in het zoekvenster van de site van de UU.

Tevens kan je met een dergelijke site (technisch gezien een proxy verhaal) dus overal ter wereld toegang hebben tot artikelen en daarvoor is het zeker niet nodig om in de bibliotheek te gaan zitten..
"Meep meep meep." Beaker

Reageer