Waterdruk meten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Waterdruk meten

druk meten aan een ventilator in een buis (lucht),

vindt op gelijke wijze plaats als bij een waterpomp in een buis (water).

Hoe is dat te verklaren, lucht is toch een samendrukbaar medium en water niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waterdruk meten

Waarom zou het wel of niet samendrukbaar zijn verschil uitmaken voor de drukmeting?

Berichten: 5

Re: Waterdruk meten

Als de druk is gemeten over de ventilator en de pomp, wordt in beide situaties de berekeningen op dezelfde manier uitgevoerd.

Dus wilt dat zeggen dat samendrukbaarheid van lucht te verwaarlozen is...?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waterdruk meten

Nee, de samendrukbaarheid van lucht is niet te verwaarlozen, maar het heeft helemaal niks te maken met de drukmeting.

Over welke berekeningen heb je het eigenlijk?

Berichten: 5

Re: Waterdruk meten

de berekeningen bedoel ik bijvoorbeeld de volgende:

ventilatorkarakteristiek

vermogenskarakteristiek

rendementskarakteristiek

Deze karakteristieken hebben ongeveer dezelfde vormen als bij de waterpompen.

Dus de berekeningen aan een ventilator vinden op gelijke wijze plaats als bij een pomp.

Hoe is dat te verklaren? Lucht is samendrukbaar en water niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waterdruk meten

Aha, het gaat dus niet alleen om de drukmeting, maar ook om de debietbepaling. Komt direct de vraag op: hoe wordt het debiet bepaald, is dat een aparte meting, of volgt dat uit de berekening? En als het uit de berekening volgt, hoe dan? En welke drukken worden er eigenlijk gemeten, en hoe hoog zijn die?

Kortom, vertel eens het hele verhaal in één keer, in plaats van alleen maar een deelvraag voor te leggen.

Berichten: 5

Re: Waterdruk meten

Dat probleem heb ik eveneens, de vraagstelling vind ik ook onduidelijk.

De ventilatorkarakteristiek, vermogenskarakteristiek en rendementskarakteristiek worden gemaakt op basis van de meetresultaten. Ik neem aan dat de luchtdebieten en luchtdrukken in meetflenzen worden gemeten.

Vervolgens wordt de vraag gesteld:

"Berekeningen aan een ventilator vinden op gelijke wijze plaats als bij een pomp. Hoe is dat te verklaren, lucht is toch een samendrukbaar medium en water niet?"

Ikzelf vind 't maar een rare vraag. Ik zou het even niet weten hoe ik daarop moet beantwoorden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waterdruk meten

Wel, als we het probleem dan weer versmallen tot alleen maar de drukmeting, dan kom ik weer op mijn oorspronkelijke opmerking: waarom zou het wat uitmaken dat het medium samendrukbaar is? Je meet gewoon een druk, dat is een kracht per vierkante centimeter. En of er nou water of lucht tegen die drukmeter staat te duwen, dat zal die drukmeter worst zijn.

Berichten: 5

Re: Waterdruk meten

Ik ben met jou mee eens.

Het maakt niet uit wie/wat tegen de drukmeter duwt of eraan trekt.

Of het nou samendrukbaar is of niet, vloeibaar, vast of gasvormig.

Misschien is dat ook wel het juiste antwoord op zo'n rare (domme) vraag...

Reageer