Raaklijnen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Raaklijnen

Hallo,

Bij het grasduinen in oude schoolboeken wiskunde botste ik op een uitdagende opgave. Ik brak er mijn hoofd over, maar een oplossing bleef alsnog uit. Hier volgt ie:

Teken een vierhoek ABCD omgeschreven aan een cirkel. Als AB = 4, BC = 5 en CD = 3 dan is AD gelijk aan

A. 1

B. 2

C. 2.4

D. 3

E 3.75

De tip is dat een vierhoek omgeschreven is aan een cirkel als de cirkel raakt aan de vier zijden van de cirkel. Hoeveel gegevens ik er ook uit haal, het antwoord blijf ik bijster. Wie helpt me uit mijn hersenpijnigingen? Een hint is ook heel welkom!

M.

Berichten: 8.614

Re: Raaklijnen

ABCD is een raaklijnenvierhoek. Een eigenschap van raaklijnenvierhoeken is dat de sommen van de overstaande zijden gelijk zijn:
\(a + c = b + d\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 16

Re: Raaklijnen

Klintersaas schreef:ABCD is een raaklijnenvierhoek. Een eigenschap van raaklijnenvierhoeken is dat de sommen van de overstaande zijden gelijk zijn:
\(a + c = b + d\)
bedankt. kan je dat ook verklaren?

m.

Berichten: 8.614

Re: Raaklijnen

Een bewijsje.

Uit elk hoekpunt van een raaklijnenvierhoek kun je twee raaklijnen tekenen aan de ingeschreven cirkel. Deze raaklijnen zijn bovendien elkaars spiegelbeeld t.o.v. de rechte door dit hoekpunt en het middelpunt van de cirkel. Daaruit volgt dat de twee raaklijnstukken vanuit het hoekpunt tot de beide raakpunten even lang zijn. Nu is het even tijd voor een figuur (misschien een beetje druk, maar goed):
raaklijnenvierhoek.png
raaklijnenvierhoek.png (8.25 KiB) 627 keer bekeken
De stelling die we moeten bewijzen is dus de volgende:
\(|AB| + |CD| = |BC| + |AD|\)
In bovenstaande figuur is P het raakpunt op lijnstuk [AB], Q het raakpunt op lijnstuk [BC], R het raakpunt op lijnstuk [CD] en S het raakpunt op lijnstuk [DA]. Vanwege de symmetrie weten we dat
\(|PB| = |BQ| = b\)
,
\(|QC| = |CR| = c\)
,
\(|RD| = |DS| = d\)
en
\(|SA| = |AP| = a\)
.

Hieruit volgt dat:
  • \(|AB| = a + b\)
  • \(|CD| = c + d\)
  • \(|BC| = b + c\)
  • \(|AD| = a + d\)
Nu zijn we er. Als we naar de te bewijzen stelling kijken zien we immers het volgende:
\(|AB| + |CD| = |BC| + |AD| \Leftrightarrow a + b + c + d = b + c + a + d \Leftrightarrow a + b + c + d = a + b + c + d\)
QED

Is het bewijs duidelijk? Zie ook hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 16

Re: Raaklijnen

Ja, het bewijs is duidelijk. Heel erg bedankt!

M.

Reageer