[wiskunde] logaritmen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

[wiskunde] logaritmen

Nog een vraag, wat doen we bijvoorbeeld met de formule.

ln(x) + ln(x+2) = 1

Ik dacht:

ln(x) + ln(x+2) = ln(e)

ln(x*(x+2)) = ln(e)

x*(x+2) = e

Toen zat ik na te denken hoe ik 1 x hiervan kan maken...

Kwamen een paar hersenspinsels uit maar geen van alle wist ik waaruit ik x kon halen.

x^2 + 2x = e

x^2 = e - 2x

x = (e/x) - 2

e/x = x + 2

Gevoel dat ik een trucje mis waardoor ik dit kan oplossen, weet iemand wat?

Leer je dit soort dingen door ervaring?

Ik merk als een formule ietsje anders is als dat ik heb geleerd (uitgaande van de ln(2x) - ln(x-6 ) = 1 uit het topic die ik nu wel begrijp) dat ik altijd vast kom te zitten in het midden/eind.

Ik weet dan niet meer welke stappen je in welke volgorde moet nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] logaritmen

Ik heb je bericht maar naar een nieuwe topic afgesplitst, want dit had met de oorspronkelijke vraag in die topic niets te maken. Je maakt best zelf een nieuwe topic aan als je een volledig nieuwe vraag stelt.

Wat er hier ontbreekt is de eigenlijk vraag... Blijkbaar moet je de vergelijking oplossen.
x^2 + 2x = e
Tot hier is het goed. Dit is een kwadratische vergelijking in x, daarvoor heb je de abc-formule (methode met de discriminant).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: [wiskunde] logaritmen

x*(x+2) = e
Dit is toch een doodgewone vierkantsvergelijking die je kunt oplossen m.b.v. de discriminant (= abc-formule).

EDIT: TD was me voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: [wiskunde] logaritmen

Excuses. Sinds de topicstarter de vraag over ln had gepost dacht ik dat het wel kon, maar je hebt gelijk dat het niks met de topic titel te maken heeft.

Bedankt voor het verplaatsen.

Ik had wel aan de abc formule gedacht maar toen ik hem invulden kreeg ik een error (bleek e in plaats van -e te hebben ingevuld).

Dacht alleen dat er misschien een andere manier was, sinds er in het hele hoofdstuk niks met de abc formule is gedaan. Maar als dit de manier is, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] logaritmen

Inderdaad op die manier! Wel even opletten of de logaritmen wel bestaan, in log(a) mag a immers niet 0 of negatief zijn. Je moet dus controleren of je oplossingen van de kwadratische vergelijking daar wel aan voldoen. Er zal er een wegvallen, een oplossing blijft over.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer