Springen naar inhoud

Fietsen met de hond

• Log in om te kunnen reageren

klimmer8

klimmer8

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2009 - 18:04

Wij hebben zopas een stang gekocht om op de fiets te monteren en dan de hond met de les eraan te hangen zondat hij niet te in het wiel kan lopen. Maar we hebben juist vernomen dat dit illegaal zou zijn in België.

Is dit zo of niet?

David

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

gradus

gradus

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2009 - 21:28

David Klimmer8,
leg uit, want ik begrijp de tekst niet, is er misschien ook een foto van het instrument?

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3055 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2009 - 22:46

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat die beugel illegaal zou zijn in Belgie. De fietsende hondenuitlater is daar zelfs meer afhankelijk van de beugel dan in Nederland, omdat het in Belgie verboden is te fietsen met minder dan twee handen aan het stuur, als ik me niet vergis. Hij heeft dus geen hand beschikbaar voor het vasthouden van de lijn.

Geplaatste afbeelding

Veranderd door jkien, 21 maart 2009 - 22:51

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2009 - 08:46

Ik heb eens gezocht:

Ik vind niets dat het fietsen met de hond zelf beschrijft.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer. (B.S. 09.12.1975)
http://www.wegcode.b...et=1&node=art82

82.4.1.
De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.

82.4.2.
De breedte, met inbegrip van al de uitstekende delen, van een aanhangwagen getrokken door een fiets mag niet meer bedragen dan 1,00 meter.

Ik vermoed dat een mogelijk verbod gekoppeld moet zijn aan de maximum breedte van een fiets.
Eenvoudigste manier: even aan de wijkagent of in het politiebureel vragen.

Om eerlijk te zijn zou het mij niet verbazen moest dit wettelijk verboden zijn. Ik betwijfel dat welke politie ook je zou lastig vallen wanneer je zo fietst op landwegentjes of in rustige straten van buitenwijken.
Als jij zo door het centrum van Antwerpen of Brussel rijdt, of op smalle fietspaden lijkt mij dit een niet zo veilige bedoening. Jij neemt nogal wat ruimte in op deze manier, ook moeilijk in te schatten voor andere weggebruikers.

Aangezien jij met twee handen aan het stuur moet rijden is je hond aan de lijn haast een vast aanhangsel aan de fiets.
Je kan op zijn minst die O.75 m maximale breedte reeds nakijken in functie van dat mechanisch uitsteeksel.

Blijft de vraag (waar ik nog geen duidelijk antwoord op vond): Mag een hond zich wel verplaatsen op/via de rijweg?
Wetten zijn gemaakt voor algemene principes, niet specifiek voor de man die gezellig op de buiten zijn hond uitlaat door hem naast zijn fiets te laten lopen zonder iets of iemand te hinderen.

Veranderd door E.Desart, 22 maart 2009 - 08:53

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2009 - 11:23

Het blijkt verboden in België op de openbare weg:

http://www.consument...sen-met-de-hond

Veilig fietsen met de hond
Te koop maar verboden op de openbare weg (Eric: Gaat over zo'n stang om hond via lijn aan te hangen)

“Een veilige manier om met uw hond te fietsen,” staat in de Zoomart-folder bij de Springer, een constructie met een veer die fiets en hond verbindt. De keten van dierenspeciaalzaken biedt ‘em aan voor 59,99 euro. In de wegcode staat echter: ‘Het is fietsers verboden te rijden terwijl zij een dier aan het leizeel houden.’ Een Springer blijkt ook zo’n verboden leizeel.

In Nederland blijkt dit toegelaten (niet verder nagekeken).

Behaal je "RIJ"-bewijs http://users.telenet...r/rijexamen.htm

Vraag 17: Fietser laat hondje uit.

1. ? Een fietser mag geen honden uitlaten aan de leiband
2. ? Een fietser mag enkel grote honden uitlaten aan de leiband.
3. ? Een fietser mag wel honden uitlaten aan de leiband, maar enkel op landelijke, rustige straatjes.

Antwoord 1 = Juist

Voorlopig heb ik het idee dat je de hond wel vrij kan laten lopen in zover deze loopt waar hij mag lopen (niet op rijweg) en binnen een bepaalde afstand blijft van zijn baasje (is ruim) en je je houdt aan andere normale regels voor honden (vaak geregeld door gemeentereglementen).

Veranderd door E.Desart, 22 maart 2009 - 11:27

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 maart 2009 - 13:57

Ik voeg dit maar toe omdat het een (relatief recente) direct gerelateerde vraag en antwoord betreft in de Belgische Senaat:

Schriftelijke vraag nr. 4-276 van Martine Taelman (Open Vld)
aan de vice-eersteminister en minister van Begroting, Mobiliteit en Institutionele Hervormingen
Uitlaten van honden - Verbod voor fietsers om al rijdend het dier aan de leiband te houden - "Springer"-systeem

Vraag nr. 4-276 d.d. 30 januari 2008 - Antwoord ontvangen op 28 februari 2008 :
Originele tekst:
http://www.senate.be...c...276&LANG=fr

Betrokken wet wordt niet gewijzigd. Het blijft verboden en die bevestigingsmethode wijzigt het principe niet.
Je mag niet fietsen met een hond aan een leiband op de openbare weg. Deze bevestigingsmethode doet niet ter zake.
(letterlijke tekst motivatie en vraag in bovenstaande link)
Eric

gradus

gradus

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2009 - 14:43

De fraaie foto in de reactie van jkien laat exact zien waarom dit apparaat in België verboden is.
Hier wordt namelijk een volstrekt onacceptabele en levensgevaarlijke toestand uitgebeeld.
De fietser, rechts van de weg, heeft aan zijn linkerzijde een vrijlopende hond, heeft die in het geheel niet onder controle, en de gevaarzetting is dat de combinatie de hele weghelft gebruikt. Bij een schrikreactie van de hond ontstaat zelfs de mogelijkheid dat deze naar links uitwijkt, daardoor de fietser in onbalans brengt en het geheel over destraat rolt, beide weghelften blokkerend.
In NL is de zaak anders, maar wel strafbaar onder art. 5 van de Wegenverkeerswet, de fietser wordt een diergeleider, maar geleid het dier feitelijk niet, want dat doet alleen de fiets. Wanneer de stang rechts wordt aangebracht en er slechts van gebruik gemaakt wordt op fietspaden en de totale breedte niet meer is dan 75 cm, exclusief hond!, kan het daar gedoogd worden. Op alle andere openbare wegen komt art. 5 aan de beurt. Het gevaar is dermate groot dat hier zeker sprake is van verkeer in gevaar brengen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44894 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2009 - 17:19

Bij een schrikreactie van de hond ontstaat zelfs de mogelijkheid dat deze naar links uitwijkt, daardoor de fietser in onbalans brengt en het geheel over destraat rolt, beide weghelften blokkerend.

Dat valt, vanuit de natuurkunde bezien, nogal mee. De hond trekt heel laag aan de fiets op het moment dat hij hard zou gaan trekken. omdat, als de kracht groter wordt, door het veersysteem het aangrijpingspunt naar onder verplaatst;
hond.png
(vergelijk met het vorige plaatje)

Hierdoor neemt het (natuurkundige) zijwaartse moment op de fietser niet sterk toe. Bovendien trekt hij ter hoogte van het achterwiel, en heeft zo weinig invloed op de richting van de fietser. Ik denk dat ook een Duitse Herder moeite zal hebben om meer teweeg te brengen dan het effect van een plotselinge vlaag zijwind.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

gradus

gradus

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2009 - 20:06

Van die redenering kan ik de logica inzien maar ik denk dat de wetgever uit moet gaan van de meest kwetsbare situatie. Ik denk dan, zonder flauw te willen zijn, aan dezelfde plotselinge windvlaag gecombineerd met een woedende herder. Of; exact op het moment dat de hond wegspringt rijdt het voorwiel door een gat, of; in een bocht rukt de hond de andere kant op. Zou de wetgever wel gevoelig zijn voor omstandingheden, dan ontstaan weer dozen vol regels, uitzonderingen en jurisprudentie waar we niks aan hebben.
Dus zeggen we gewoon: "Nee, onder een aantal niet nader te omschrijven omstandigheden is het te gevaarlijk op de openbare weg."
Nogmaals, de mechanica achter de redenering is mij duidelijk. In de praktijk kom ik te vaak situaties tegen die net op het randje van veilig/onveilig balanceerden en de verkeerde kant op gingen.
We zijn in ons land nogal geneigd de grens op te zoeken en die naar ons toe te trekken.
Bijvoorbeeld, heel ander onderwerp, afgelopen nacht drugs afgenomen van minderjarige. Laaiende protesten van het groepje waarin hij stond, want hij was al bijna 18. Klopt, op 2 april wel, maar nu nog niet. (even afgezien van de andere juridische redenen om hem afstand te laten doen). Dus; IK verleg gewoon mijn grens even en dat heb jij dan maar te pikken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures