Elektro magneet maken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Elektro magneet maken

vraag 1:

ik zou graag een elektro magneet maken met 5 polen. Waarmee ik wervelstromen wil maken in een stuk metaal.

hoe kan ik een krachtige elektro magneet maken zonder al te veel stroom te gebruiken.

Vraag 2:

de theorie zegt als je een geleider zich in een wisselend magnetische veld bevind. gaat deze geleider opwarmen. Hoe kan ik er voor zorgen dat deze geleider zo warm mogelijk wordt.

alvast bij voorbaat bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektro magneet maken

Wil je een magneet maken met een oneven aantal polen? Kun je eens laten zien hoe dat er uitziet?

Berichten: 8

Re: Elektro magneet maken

hier zou je mijn foto normaal op kunnen vinden.

zo heb ik er 2 een rode (noord), blauwe (zuid) die in elkaar in grijpen.

de licht blauwe plaat is van kunstof en het donkerblauw gekleurd is mijn week ijzer. (of beter ander materiaal gebruiken ?)daarna komen er wikkelingen rond de 2 gedeelte.

dus mijn bedoeling is om er een cylindrische kern in te laten draaien.

Zou dit mijn dan lukken om er warmte in te creëren? door middel van wervelstromen

Dit is een van de dingen die ik moet doen voor mijn eindwerk.

al bij voorbaat bedankt .

link: http://i133.photobucket.com/albums/q62/picheken/Naamloos.gif

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Elektro magneet maken

Niet dat ik hier echt heel veel over weet maar je deed me onmiddelijk denken aan "eddy currents" zoals ze in mijn boek worden genoemd. Als ik het goed begrijp is het de bedoeling om een metaal te laten draaien tusen de magneetstaven coaxiaal met de ring waarop je magneten staan ?

Je zegt dat je warmte wil creeren maar ik verondersteld dat je die warmte wilt halen uit de stoom die in je metaal geinduceerd word (edyy curents)? Om genoeg warmte te krijgen is het dus de bedoeling zo'n hoog mogelijke stromen te krijgen ... ik ben niet zeker en zou men boeken moet raadplegen hiervoor maar ik denk dat je die kunt optimalizeren door de hoeksnelheid van je draaiing zo groot mogelijk te maken en ook het magnetisch veld zo sterk mogelijk te maken ...

Heb niet veel nuttigs gezegd nu maar is dit wat je bedoeld ? of ben ik helemaal gek aan het worden ? Trouwens wat voor eindwerk ? welke studierichting ?

je wilt uiteraard ook een meteriaal kiezen dat groote weerstand bied zodat er lekekr veel warmte word gecreerd wat ik dus bedoelde met hoge stroom is dus relatief tegenover de weerstand ...

Berichten: 8

Re: Elektro magneet maken

neen je bent niet gek.

het wordt inderdaad eddy currents , wervelstromen of focaultstromen genoemt.

Het is dus inderdaad de bedoeling om zoveel mogelijk warmte te creeren via die eddy currents.

de hoeksnelheid zou ik willen creeren via een windturbine waaraan ik die geleider bevestig.

Zelf weet ik er niet zoveel over en op internet vind je er ook niet echt veel informatie over.

Dus ik zou graag met die verlies stromen water willen opwarmen.

maar weet niet of dit helemaal gaat lukken. Dit houd mijn gip zowat in.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Elektro magneet maken

Ben even gaan opzoeken. Ben je het rouwens eens dat het nu gaat om het optimaliseren van de eddy-currents om daardoor de warmte te vergroten ? Ik heb even op wikipedia opgezocht en hier staan wat factoren die aangeven hoe je je eddy currents kan optimaliseren :

Strength of eddy currents

Some things usually increase the size and effects of eddy currents:

---------------------------------------------------------------------------------

*stronger magnetic fields

*faster changing fields (due to faster relative speeds or otherwise)

*thicker materials

*lower resistivity materials (aluminium, copper, silver etc.)

Some things reduce the effects:

----------------------------------------

*weaker magnets

*slower changing fields (slower relative speeds)

thinner materials

*slotted materials so that currents cannot circulate

*laminated materials so that currents cannot circulate

*higher resistance materials (silicon rich iron etc.)

*very fast changing fields (skin effect)

Berichten: 8

Re: Elektro magneet maken

al enorm bedankt voor je hulp

het gaat dus om hoesnel hij veldlijnen snijdt in de magneten en een groot magnetische veld.

daarmee dat ik ook 5 poolparen heb genomen dat hij aan een lager toerental toch veel veldlijnen snijd.

het is voor mij ook wel een beetje gissen. hoeveel windingen ik neem en hoeveel stroom ik erdoor zet .

het hangt vooral af hoeveel warmte ik eruit krijg.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Elektro magneet maken

mja kwalitatief is het niet zo moeilijk maar de fysica allemaal netjes wiskundig uitwerken is denk ik een ander paar mouwen . ik heb in mijn boek zitten kijken maar vond niet echt iets dat je rechtsreeks kon helpen daarmee.

Reageer