Metaal samenstelling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 12

Metaal samenstelling

Lectori Salutem

Ik wil de samenstelling van legeringen kunnen bepalen d.m.v. "huis, tuin & keuken" metrologie.

Ik vermoed dat als je de fysische eigenschappen van een gegeven legering kent, je redelijk exact de samenstelling kunt bepalen.

Zelf dacht ik aan het volgende:

Geleidbaarheid

- Electrische = Ohm-meter

- Warmte = ?

Soortelijke dichtheid = weegschaal

Hardheid = Brinell test

Magnetisme = (krachtige) magneet

Kleur = optische beoordeling / vergelijking

Waarbij de electrische geleidbaarheid (weerstand) & soortelijke dichtheid, mij al veel moeten vertellen.

De totale weerstand (Rt) is een simpele optelsom van vaste waarden.

De dichtheid (ρ) zou mij al meer moeten vertellen over de verhouding tussen aanwezige elementen, ook hier werkt optellen.

Mijn vraag wie kan mij een stappenplan aanraden, of weet gegevens en/of methodes die het mij vergemakkelijken of meer vertellen over het metaal.
ALIQVANDO ET INSANIRE IVCVNDUM EST

Berichten: 1.379

Re: Metaal samenstelling

Er is geen eenduidig verband tussen de natuurkundige eigenschappen van een legering en de samenstelling ervan.

Uw moet gewoon een chemische analyse doen. Eerst kwalitatief en daarna eventueel kwantitatief. Aan welke legering denkt U? Staal?, messing of misschien een aluminiumlegering? Bij metalen is, naast de samenstelling, ook de thermische voorbehandeling (tijd, temperatuur) van belang voor de eigenschappen van het materiaal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer