Springen naar inhoud

[chemie] ph bij verdunnen zuur

• Log in om te kunnen reageren

wesley22

wesley22

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2009 - 13:30

Hallo,

Ik had een vraagje..

Is het mogelijk om door middel van verdunnen met water een zure oplossing basisch te maken, dus met ph > 7.0?

Een voorbeeld: Stel je hebt een zure oplossing met pH van 2.0 Deze ga je een miljoen x met water verdunnen en vervolgens bereken je de nieuwe pH.

Bij een pH van 2.0 hoort concentratie H3O+ van 0.01 mol/l Na een miljoen x verdunnen is de nieuwe concentratie H3O+ dan:

0.01 / een miljoen = 1 * 10^-8 mol/L

De pH zou dan dus zijn: -log(1 * 10^-8 ) = 8 Mijn vraag is dus: kan dit of moet je toch een pH van 7.0 opgeven als antwoord omdat het niet kan om door verdunnen een zure oplossing basisch te maken??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Overdruk

Overdruk

• >100 berichten
  • 214 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2009 - 15:06

Is het mogelijk om door middel van verdunnen met water een zure oplossing basisch te maken, dus met ph > 7.0?

Ik denk van niet, er zijn toch immers geen significante OH--ionen aanwezig in de oplossing?
Enkel die van de autoprotolyse van water.
In principe klopt jouw model wel volgens de definitie van pH, maar volgens mij zijn er zoals ik hierboven zei geen OH--ionen die het basisch effect teweeg brengen. Of ben ik fout ?

Dit terzijde:

Normaal gezien bereken je de pH van een basische oplossing toch langs deze weg in het MO:

LaTeX

waarbij LaTeX de concentratie van het hydroxide aangeeft.
En n :
LaTeX (hydroxide dissociŽert volledig)
Cogito ergo sum.

Jeffreih

Jeffreih

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2009 - 15:09

Door te verdunnen met water met een pH van 7 kun je nooit boven de 7 komen. De pH=7 zul je ook nooit precies halen, immers je altijd met H+ ionen blijft zitten.
http://www.wetenscha...php?s...6&st=0
Soortgelijke vraag, waaruit blijkt dat je oneindig vaak moet verdunnen om een zuur op pH 7 te krijgen, met enkel pH-neutraal water.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 maart 2009 - 16:31

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures