[wiskunde] irrationaal getal maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[wiskunde] irrationaal getal maken

Goededag iedereen,

Ik had aan vraagje over mijn Practische Opdracht wiskunde.

Mijn PO gaat over pi. Nou heb ik hier dus een opgave maar kom er niet echt uit..Misschien iemand die me zou kunnen helpen hiermee?

Opgave:

Je kunt zelf op eenvoudige wijze een irrationaal getal maken door een decimale breuk te geven die niet eindig is en ook niet repeterend. Doe dat en leg duidelijk uit dat er geen herhalingen in voorkomen.

Misschien voor jullie een eitje, maar kom er zelf niet echt uit. ;)

Grt

Rik van N.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [wiskunde] irrationaal getal maken

Dag Pallasathenecollege1, welkom ;) op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote[td] [color="#808080"][b][u]VAKGEBIED-TAGS[/u][/b] [i]Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel. bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.[/i] [/color] [/td]
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??
Quote[td] [color="#808080"][b][u]DEKKENDE TITEL[/u][/b] [i] Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [u][natuurkunde]mechanica[/u], en die vindt dus niemand meer terug. [u][natuurkunde]bungee-jump [/u]is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder[/i][/color] [/td]
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [wiskunde] irrationaal getal maken

Kijk op http://en.wikipedia.org/wiki/Irrational_number maar eens onder het kopje Decimal expansions.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] irrationaal getal maken

pallasathenecollege1 schreef:Ik had aan vraagje over mijn Practische Opdracht wiskunde.

Mijn PO gaat over pi. Nou heb ik hier dus een opgave maar kom er niet echt uit..Misschien iemand die me zou kunnen helpen hiermee?
Het aantal decimalen na de komma mag in elk geval niet eindig zijn, dan is je getal rationaal.

Maar wat ook niet volstaat, zijn voorbeelden zoals:

3,3434343434...

1,33333...

7,258625862586...

In het vet heb ik steeds het repeterend deel aangeduid.

Kan je zelf niets verzinnen dat oneindig lang doorloopt, maar niet repeteert?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer