[natuurkunde] parachute onderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 62

[natuurkunde] parachute onderzoek

Hee,

ik wil voor een opdracht op school een onderzoek doen naar de parachute.

Ik ben er achter gekomen dat dit niet zo makkelijk is om dit op schaal te doen.

Ik vraag mij af of hier misschien iemand ideeën of tips heeft ? Eigen ervaring misschien ?

De problemen waar ik tegen aan loop:

- Snelheid bepalen op het moment van openen parachute

(is het mogelijk op de weerstand van een model met ongeopende parachute te berekenen, en vervolgens de snelheid ?)

Zat zelf te denken aan een hoge snelheid camera of een laser, maar weet niet of ik daar aan kan komen.

- Is het ook wel een klein beetje te vergelijken met een echte parachute aangezien je nooit de snelheid van een mens kunt halen?

Verder heb ik nog meer problemen maar heb eerst deze even gedaan. Misschien kom ik er dan al achter dat ik een ander onderwerp moet kiezen.

BVD

Berichten: 80

Re: [natuurkunde] parachute onderzoek

zakhooi schreef:Hee,

ik wil voor een opdracht op school een onderzoek doen naar de parachute.

Ik ben er achter gekomen dat dit niet zo makkelijk is om dit op schaal te doen.

Ik vraag mij af of hier misschien iemand ideeën of tips heeft ? Eigen ervaring misschien ?

De problemen waar ik tegen aan loop:

- Snelheid bepalen op het moment van openen parachute

(is het mogelijk op de weerstand van een model met ongeopende parachute te berekenen, en vervolgens de snelheid ?)

Zat zelf te denken aan een hoge snelheid camera of een laser, maar weet niet of ik daar aan kan komen.

- Is het ook wel een klein beetje te vergelijken met een echte parachute aangezien je nooit de snelheid van een mens kunt halen?

Verder heb ik nog meer problemen maar heb eerst deze even gedaan. Misschien kom ik er dan al achter dat ik een ander onderwerp moet kiezen.

BVD
Ik denk dat dit voor een onderzoek op school best lastig is. Als je een goed model maakt, laten we zeggen van een actionpoppetje en een parachute op maat, zou de Cw waarde goed overeen moeten komen. Maar het openen van de parachute is best lastig, en om deze parachute loodrecht naar beneden te laten vallen is ook nog moeilijk. Als je zelf een paraschute maakt, heb je erg snel laterale beweging.

Mogelijk kun je het onderzoek binnen in je school doen, in het trappenhuis bijvoorbeeld. Buiten is dit niet te doen omdat het echt windstil moet zijn. Je kan proberen om een visdraadje aan je parachute vast te maken die bij weinig weerstand losschiet.

Dan het snelheidsmeten. Zo'n hogesnelheidscamera kun je vergeten! Leuk dat ze bij mythbusters zo'n ding gebruiken maar die kun je voor een schoolproject echt niet regelen. Maar een goede digitale camera heeft ook 24 beeldjes (of soms 30) per seconde. Hier kun je ook prima de snelheid uithalen.

of probeer een lasergun te regelen bij de plaatselijke politie ;)

Berichten: 62

Re: [natuurkunde] parachute onderzoek

Bedankt voor je reactie. Maar stel dat je van het poppetje de Cw waarde kunt berekenen. Dan kan je hiermee toch de snelheid bepalen op een tijdstip ? Dan weet je iig op welke snelheid je de parachute opent.

Aan het trappenhuis heb ik ook gedacht. Deze is bij ons op school zo'n 6-8 meter hoog gok ik.

Moet het maar proberen met een digitale camera dan.

Lasergun bij de politie gaat het niet worden, vanwege mijn torenhoge strafblad ;) :P

Reageer