[natuurkunde] proef van melde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[natuurkunde] proef van melde

Hallo,

Ik heb laatst op school de proef van Melde gedaan.

De uitvoering van de proef staat hier beschreven.

Nou begrijp ik twee vragen niet echt die erbij horen:

- Beredeneer hoe de voortplantingssnelheid verandert als de proef met een twee keer zo lang touw wordt uitgevoerd

- Beredeneer hoe de voortplantingssnelheid verandert als er een zwaarder touw wordt gebruikt bij de proef

We hebben twee formules gekregen, waar we blijkbaar het antwoord uit moeten halen (zie bijlage).
formules.JPG
formules.JPG (3.75 KiB) 362 keer bekeken
Kan iemand mij iets van een hint geven? ;)

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] proef van melde

- Beredeneer hoe de voortplantingssnelheid verandert als de proef met een twee keer zo lang touw wordt uitgevoerd
We hebben twee formules gekregen, waar we blijkbaar het antwoord uit moeten halen (zie bijlage).
Zie jij ergens in die formules een grootheid "l" of iets anders dat een lengte kan vertegenwoordigen?

Verder denken: hoe verandert de snelheid van een auto als je de weg 2 x zo lang maakt?
- Beredeneer hoe de voortplantingssnelheid verandert als er een zwaarder touw wordt gebruikt bij de proef
Een "zwaarder" touw betekent dat M groter wordt. Als je in die linkse formule een grotere M invult, wat gebeurt er dan met v?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 50

Re: [natuurkunde] proef van melde

Jan van de Velde schreef:Zie jij ergens in die formules een grootheid "l" of iets anders dat een lengte kan vertegenwoordigen?

Verder denken: hoe verandert de snelheid van een auto als je de weg 2 x zo lang maakt?

Een "zwaarder" touw betekent dat M groter wordt. Als je in die linkse formule een grotere M invult, wat gebeurt er dan met v?
Nee ik kan niks met de "l" in een formule vinden. de laatste heb ik opgelost alleen de eerste snap ik nog steeds niet ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] proef van melde

Even denken, simpele logica: als de lengte van invloed zou zijn op de voortplantingssnelheid, dan zou de grootheid lengte toch in die formule moeten zitten? En dat doet ze niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 50

Re: [natuurkunde] proef van melde

Even denken, simpele logica: als de lengte van invloed zou zijn op de voortplantingssnelheid, dan zou de grootheid lengte toch in die formule moeten zitten? En dat doet ze niet.
Oke bedankt ;)

Reageer