[biologie] schadelijke bacteriën in voeding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[biologie] schadelijke bacteri

Hallo,

Voor school moet ik een proces beschrijven. Ik heb het proces voor de kwaliteitscontrole van sauzen en soepen in de schoolkantine gekozen. Zij nemen monsters voor het geval iemand ziek word van de voeding. Zij kunnen zo onderzoeken of het door hun eten komt of niet. Ik moet nu een eigen procedure schrijven maar omdat ik geen kennis heb over biologie loop ik nu een beetje vast.

Mijn vraag is, stel iemand wordt inderdaad ziek. Dan zal de soep/saus op getest worden op schadelijke bacteriën.

Waar moet daarbij op gelet worden?

Worden de bacteriën gedood wanneer de monsters in een vrieskist zijn gewaard?

Moeten de monsters na bereiding of na een hele dag worden genomen?

Wanneer is de grootste kans op schadelijke bacteriën in de soep?

Waar moet er nog meer op getest worden?

Wie testen de soepen en sauzen?

Op school heb ik dit nagevraagd maar bij de schoolkantine geven ze niet veel informatie. En studenten/docenten die dit kunnen weten zijn ook niet bepaald hulpzaam geweest.

Alvast bedankt,

Ash

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] schadelijke bacteri

Waar moet daarbij op gelet worden?
Er zijn zoveel verschillende soorten pathogene bacteriën. Men zal de het voedsel homogeniseren (stomacheren) en overbrengen op verschillende selectieve platen. Deze platen bevatten inhibitoren. Sommige bacteriën kunnen op deze platen overleven, andere niet. Verder kan men deze bacteriën onderwerpen aan andere biochemische testen. Hoe meer testen, hoe beter. Bekend is de klingler test (voor het opsporen van Salmonella).
Worden de bacteriën gedood wanneer de monsters in een vrieskist zijn gewaard?
De meesten worden inderdaad gedood. De lage temperatuur zal ze doden, het water zal niet meer beschikbaar zijn, de gevormde ijskristallen zullen de bacteriën aan stukken snijden. Toch zijn er altijd bacteriën die blijven overleven. Als we spreken in termen van aantal, gaat hem over miljarden bacteriën. Sommige bacteriën kunnen sporen vormen (ze steken hun DNA in een harde eiwitwand). Bij ontdooien kunnen deze sporen zeer snel leven geven aan zeer veel bacteriën.
Moeten de monsters na bereiding of na een hele dag worden genomen?
Als men het eten direct na bereiding consumeert en dan ziek wordt, dan is het aangeraden om de monsters na bereiding te controleren.


Wanneer is de grootste kans op schadelijke bacteriën in de soep?
-Men vertrekt van besmette groenten en of vlees

-De soep wordt langere tijd bewaart

-De temperatuur van serveren is te laag

-De temperatuur van bewaren is te hoog (voor koelkast onder 7 graden en liefst rond de 5).
Waar moet er nog meer op getest worden?
Een goede indicator voor hygiene is het aantal faecale coliformen.
Wie testen de soepen en sauzen?
De voedselinspectie zal stalen nemen en deze sturen naar onafhankelijke microbiologische laboratoria.

Dit is nog allemaal vrij abstract, ik weet niet hoever je hierin wil gaan. Wil je meer details zeg dit dan.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Re: [biologie] schadelijke bacteri

Bedankt voor de informatie die je me nu al geeft!

Hier heb ik heel veel aan! Nu weet ik waar ik op moet letten en welke info ik moet zoeken op internet.

Maar ik wil inderdaad meer informatie over wat er gebeurd na het nemen van de monsters. Ik neem aan dat de voedselinspectie maar af en toe controles uitvoert of na een klacht langskomt. Worden dan pas de monsters naar een laboratorium gestuurd? Want als er in de kantine dagelijks monsters worden genomen, moeten die in een vrieskist worden bewaard omdat die anders bederven. Maar als daar al een groot gedeelte van de bacteriën dood gaan dan heeft het geen nut om monsters te nemen toch? Of alle monsters moeten meteen naar een lab worden gestuurd, maar dat kost teveel geld. Hier loop ik dus een beetje vast.

Alvast Bedankt,

Ash

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] schadelijke bacteri

Monsters nemen is uiteraard kostelijk. Bovendien is de voedselinspectie vreselijk onderbemand (althans de situatie in Vlaanderen). Eerst en vooral gaat men de keukens inspecteren. Men gaat kijken of er bijvoorbeeld vliegengaas voor de ramen zit, of de ruimten voorzien zijn van een afvoerputje, of de buizen verwerkt zijn in de muren, of de koelkasten/ijskasten goede temperatuur hebben... dit is allemaal wettelijk verplicht. Voldoet men niet aan de hygienische eisen, dan zal men (meestal) een waarschuwing krijgen. Meestal controleert men na twee weken hetzelfde pand nogmaals. Hebben de eigenaars de eisen in de wind geslagen dan volgt een boete. Uitzonderlijk kan men een pand sluiten. Monsters worden er niet genomen. Indien men vermoedt dat bepaalde mensen een voedselinfectie of voedselvergiftiging hebben opgelopen door in dat restaurant te eten kan men wel stalen nemen.

In bedrijven worden er wel regelmatig stalen genomen. Zo hoopt men nog niet in kaart gebrachte CCP (critical control points) te ontdekken. Tevens kan men op deze manier voorleggen aan de inspectie dat men wel begaan is met de microbiologische veiligheid van het voedsel.

Stalen dienen uiteraard zo snel mogelijk naar een lab worden gestuurd. Diepvriezen is uiteraard uit den boze. Het zou de bacteriën doden. Het aantal wordt altijd beinvloed door de transportduur. Dit is echter geen excuus voor wanpraktijken van de kantine/restaurant/bedrijf. Voor gevaarlijke bacteriën had er nooit 1 mogen inzitten. Voor salmonella is totale afwezigheid vereist, dus 0! De duur van transport maakt dus niks uit. Eén samonella bacterie is wettelijk even verboden als 1000.000.000 salmonella bacteriën.

Ik wil gerust een lijst geven met de courantste bacteriën en hun wettelijk aantal in voedingsmiddelen.

Voor alle duidelijkheid: de genomen stalen worden uitaard niet zomaar getransporteerd. Wel onder koelere temperaturen. De micro-organismen krijgen dus ook niet de kans om spectaculair te groeien.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Re: [biologie] schadelijke bacteri

Op welke manier moet de kantine de monsters dan bewaren? Ieder monster naar een lab sturen kost teveel geld en zullen ze volgens mij niet doen. Een week bijvoorbeeld in de koelkast bewaren en daarna weggooien? Dat zal de bacteriën niet doden neem ik aan en ze zullen ook niet extreem groeien.

Alvast bedankt,

Ash

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [biologie] schadelijke bacteri

Een monster wordt genomen indien men vermoedt dat er iemand ziek is geworden van het voedsel in een kantine. In dat geval ligt de zaak een stuk ingewikkelder. Het monster gaat meteen naar het lab. Monsters worden niet bewaard. Het transport dient wel koel te verlopen.

Als een kantine het HACCP plan volgt (google dat maar eens) is staalname in principe overbodig.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Re: [biologie] schadelijke bacteri

Oke ik heb nu alle info die ik nodig heb!

Bedankt voor je hulp!

Reageer